nybörjarodlare
Har nyligen köpt hus och då fått med ett växthus och har börjat odla en massa saker däri. Alldeles för många tomatplantor har det blivit ( visste inte att de skulle bli så stora) men jag ångrar att jag inte satte flera gurkor. Har bara en och den rackarn har bara gett mig en gurka som jag plockade på midsommarafton. Nu har det börjat komma ett par gurkämnen och en har väl blivit ca 20 cm lång men idag till min stora förvåning så var den alldeles kletig längst ner och den såg inte alls så trevlig ut. Det var ungefär som kletiga, sega, genomskinliga droppar på den. Halva gurkan såg ut att börja skrumpna ihop. Vad kan ha hänt med den? Spelar det någon roll vad gurkan står bredvid i växthuset? Som granne har den physalis, tomat och vinranka.
Bor i zon 4.
Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det ha blivit för mycket fuktig och stillastående luft i växthuset?? Isåfall gissar jag att det nog är något svampangrepp typ gråmögel sånt trivs utmärkt i det klimatet. Den typen av svampar brukar ofta inte dyka upp förren framåt hösten men vi har ju rena rama höstvädret just nu, jag vädrar dygnet runt + vattnar sparsamt i växthuset (och aldrig på kvällen) för att undvika svampangrepp.

Det spelar ingen roll vad växten står bredvid, men man bör plocka bort allt i växthuset som angripits alltså själva frukten ser gurkplantan bra ut så kan den stå kvar, samma sak på de andra växterna får de något angripet blad/frukt så tar man bort själva bladet/frukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon