Jag har fyra stycken coctail tomater som jag köpte i början på sommaren/våren. Nu har alla dessa börjat vissna

det bladen och stammen till bladen som vissnar alltså inte "grundstammen" dom grenarna med tomater på ser fina ut. Tomaterna har börjat mogna nu (vet inte om det är sent?) kommer plantorna överleva? dom sätter fortfarande nya tomater. Dom står i självvattnande krukor och vad jag vet så har dom varken fått för mycket eller för lite vatten. Dom har stått i uterum men vi har vädrat bra när det varit väldigt varmt.
Kanske kan tilläggas att jag har en yellow pear i samma uterum och den är jättefin. Så det borde inte vara sjukdom?
OJ! såg nu att jag lagt frågan i fel forum. Vet inte om det går att flytta tråden?
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2007, 23:25
Om det är de nedre bladen som vissnar kan det vara så att de är för gamla eller att plantan har näringsbrist detta är normalt hos tomat, ser de nya bladen längre upp på plantan bra ut så brukar det inte vara några problem. Kanske lite mer näring kan behövas. Jag vet inte hurpass liten/stor jordvolymen är men är den liten brukar det vara viktigt att ha näring i vattnet vid i stort sett varje vattning.
Det är dom nedre bladen som började men det "vandrar" uppåt. Men det är nog helt klart det där med näringen som felar! Krukorna är mellanstora. Lite mindre i omkrets än vad tomaterna är. Vad rekomenderar du för näring? man ska alltså hälla det i vattnet varje gång man vattnar? Har aldrig haft tomatplantor innan så jag är lite vilse
skogstroll
10-07-2007, 09:49
själv har jag dels i bäddar i växthuset och dels i hinkar, jag försöker behandla dem lika (och ge hinkisarna lite mera uppmärksamhet) men hur det än är ser de inte särskilt muntra ut... de kanske står för trångt? Jag har en fuktighetsmätare som jag sticker ner i jorden när jag är osäker, den är rätt bra och kostar nog inte så mkt.
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2007, 10:01
Jag odlar mest i 20 liters hinkar för det är ju den jordvolymen många tomatsorter vill ha och då måste jag inte gödsla så ofta (jag har dock ofta gräsklipp och dyl på jorden och det ger ju gödning). Måste man odla i mindre måste man ge näring mer regelbundet för en liten jordvolym kan inte binda så mycket näring.
I växthusodling odlar man ofta i stenullsmattor vilket ger lite substrat per planta men man ger droppbevattning med näring i stort sett hela tiden, liknande får man göra ifall man odlar i små kärl tomat är mycket näringskrävande.
Vilken näring man använder spelar inte så stor roll för växten men många anser att det blir bättre smak på frukterna ifall man använder ekologisk näring. Det finns ekologisk flytande näring i handeln som typ biobact, man kan även använda guldvatten, nässelvatten(OBS! luktar illa någon timme efter vattningen men doften försvinner). Man kan dock även köpa konstgödning eller kanske varva med lite olika preparat. Plantorna bör vattnas uppifrån med gödningen och med jämna mellanrum kan man skölja igenom med enbart vatten. Man kan spä ut gödningen mer än vad som står på flaskan ifall man ger näring varje gång man vattnar.
Har man svårt att komma ihåg gödning när man vattnar finns det även långtidsnäring i form av pinnar eller kulor som man stoppar i jorden och som sedan löses ut efter hand. Tyvärr är de inte ekologiska gödselmedel men man kan ju kombinera och både ha såna i jorden och kanske vattna med ekologisk gödning ibland ifall plantorna ser ut att behöva mera.
Inhandlade biobact (tror jag det va) idag. Och vattnade samtliga plantor uppifrån, förhoppningsvis blir dom glada nu! Kan biobact vara bra att använda till tex sallad i trädgårdslandet också?
Tack för hjälpen!
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2007, 20:52
Japp det funkar till sallad med.
Allt man tar bort från jorden måste man ersätta med gödning det är därför man måste gödsla grönsaker regelbundet, från dessa plockar man ju ofta bort växtmassa ifrån i form av blad, rötter, frukter och liknande.
Jonas70
12-07-2007, 09:16
Själv så använder jag mig av nässelvatten som jag blanar ut 1:10 en gång i veckan. Det luktar illa ett par timmar som någon påpekade, men i kombination med gräsklipp så tycker jag det är en ypperlig gödning och dessutom helt naturlig.
Discogiraffen
13-07-2007, 09:59
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-07-2007, 21:52)

Japp det funkar till sallad med.
Allt man tar bort från jorden måste man ersätta med gödning det är därför man måste gödsla grönsaker regelbundet, från dessa plockar man ju ofta bort växtmassa ifrån i form av blad, rötter, frukter och liknande.
Åsa! Jag är så imponerad över att du kan så mycket!! Jag litar på dina råd, det skulle vara så kul att se din trådgård som säkert är jättefin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.