|
Var som tvärast förbi på handelsträdgårn idag och såg att de hade rosor som såg jättefina ut. Det var New Dawn, Europeana (tror jag) och en till som jag inte minns namnet på. Vet ej om de var rotäkta eller inte, det var inte rosor jag tänkte på först och främst. Men imorgon tänkte jag åka dit och köpa en eller ett par. Är det nån som vill uttrycka varningar eller rentav förbud att köpa dessa rosor, eller vågar jag chansa på att era tips och råd hjälper mig att hålla liv i dem? Jisses, jag känner mig som en elefant i en porslinsbutik när det gäller rosor...
Dom var säkert inte rotäkta, det hittar man sällan. New Dawn brukar alla vara nöjda med 3-4 m hög och zon 5 så den är ovanligt härdig, skulle den frysa lite blommar den på nya grenar. Europeana är en äldre Floribundaros från 1963, jag har fota av rosen i mitt album/ eller Roslistan. Den köpte jag för den är ovanligt härdig för en rabattros, zon 5, läst att den är känslig för mjöldagg vilket jag inte märkt, den är jag bara nöjd med.
Det låter bra, då vågar jag nog chansa. Synd bara att jag inte minns namnet på den sista. Tror dessutom han satsar på säkra kort på vår handelsträdgård. Och nu har jag ju dessutom fått lära mig hur jag ska ta hand om dem. Men var beredd på fler dumma frågor från mig
kerstin z5-6
10-07-2007, 10:41
Fast det är ju lite synd att de rosorna finns som enda alternativ -bor man i Västerbotten behöver de mycket mer pjåsk än de kanadensiska rosorna för att bli bra -Bor du långt från kusten ?
Ja, jag bor ju i Lse... 13 mil till Umeå och några mil längre till skellefteå. Hittade en plantskola i Ersmark på nätet som hade rotäkta canadensare, men det är ju där... Men dit ska jag till våren! Synd att jag inte kollade mer än så, letade bara efter namn jag kände igen på dina canadensiska. Å andra sidan kan jag kanske få fina garantier om jag träffar ägaren själv eller hans far där. Dessutom lite extra tips som är stensäkra just i Lycksele, så jag chansar.
kerstin z5-6
10-07-2007, 12:04
Du har minst tre i iSkellefteå området som säljer rotäkta rosor -Gråbergs plant -skråmträsk GråbergOves plant i Ersmark och Rydlinge plantskola -även rydlinge har hemsida Stensäkra tips i Lycksele är alla rosor i Explorerserien tex Henry Hudson ,William Baffin,Jens Munk,David Thompson , Alexander MacKenzie Martin Frobisher samt ur Bugnet serien Louis Bugnet Therese Bugnet-alla tål -30 grader Örteliusrosen , många gallica och fa Alba rsor som Maxima och Minette är mycket härdiga o klarar z7 samt väldigt många av de intressanta rosorna som finns i Finland -  Tsaritsa Servera och Aurora -harrisonii tex
Nu har jag handlat Det blev en New Dawn en Europeana och en Peace. De hade lite fler sorter än jag sett igår, Louise Bugnet, Bonica och The Fairy fanns åxå. Och nu när jag såg att Louise Bougnet faktiskt var kanadensisk funderar jag på att åka och köpa en sån åxå... Undrar mest hur stor den blir... Och var den isf skulle få stå.
New Dawn hade jag tänkt låta klättra på en tall. De andra två funderar jag på om de ska få stå i blombänken, där alla rosor hittills dött för mig, eller om jag rentav ska göra en liten rosrabatt vid tallen och låta alla tre bo där.
Kan man sätta sån där kantplast runt hålet och sedan lägga grus på marken? Eller är det bättre att låta bli plasten och ist lägga bark på marken runt rosen?
kerstin z5-6
10-07-2007, 21:22
Det är mycket torrt i marken vid tallar .. jag är tveksam till den platsen -Var ligger rabatten där de dött ? Vid husväggen ? det är heller ingen idealisk rosplats särskilt inte vid husknutar" En bra rosrabatt ska ha Vindskyddat läge-men fritt o soligt Där du vet att tjälen går först på våren Sol i minst 6 timmar gärna mer Lucker och välgödslad jord minst 60 djupt x60 brett cm per ros -bäst är en lucker lagom bred rabatt -gärna något upphöjd Ympade rosor begraver man ympstället knölen minst 10 cm under jordytan Komposterad kogödsel sand och lite vanligt kvalitetplantjord är bra blandning i norr Glöm inte att skydda mot vårsol och vårvattna redan i april -gärna ljummet vatten Louise Bugnet blir en 60-70 cm bred buske -ca 1,5 m hög, ev lägre hos dej -en av de bästa, tål ett ganska utsatt läge -rugosablandning
Ja, jag tror att bästa rosplatsen hos mig trots allt är i blombänken mot husväggen, även om jag får flytta runt lite annat. Men har jag fattat rätt att ymstället är knölen som grenarna kommer ut ifrån? Det ska alltså sitta 15 cm ner i marken... Alltså ska grenarna ner 15 cm..? Då är det ju det jag gjort fel som aldrig lyckats, jag har ju satt det just under jordytan. Jag tror jag testar dem där. Fick bra pris på dem så det är ju inte hela världen om de dör nu när jag ändå bestämt att leta efter "riktiga" till våren. Just nu är det mest ivriga experiment...
Kan Louise Bugnet stå direkt i gräsmattan eller vill den ha fritt runt sig typ rabatt?
Usch jag tröttar väl ut er (dig) med alla dumma frågor... (Och kanske inte alltför kloka val)
kerstin z5-6
10-07-2007, 22:08
Inga rosor vill stå direkt i gräsmattan .. möjligtvis klarar Hansarosor o tornedalare det dessutom blir det svårt med den där halva skottkärran med kogödsel då ska ha på rosorna varje vår ?? om de står så-och de gillar inte vatten o näringskonkurrensen från gräs -särskilt inte i ett övrigt kärvt klimat Observera att de rotäkta -de har inget ympställe och behöver således inte begravas -utan står i samma höjd som i krukan .. ympsstället är den förtjockade delen där de kraftiga rosgrenarna kommer ut -den delen bör du få ner minst 10 cm under ytan Här med falska rotskott från den oäkta rosen ..  Alla rotskott på rotäkta rosor är äkta -så de behöver man inte ta bort -däremot såna här ..
Okej, då funkar inte stället jag funderade på, får tänka ut nåt nytt... Konstigt att 1000kvm kan kännas så litet och ändå så tomt ibland  Men jag tror nog jag åker och köper den i vilket fall... Kanske den trivs bakom muren... Ja inte är det konstigt att de inte överlever när jag inte grävt ner dem ordentligt, man ska nästan begrava dem ju i jämförelse med vad jag gjort. Sen tänkte jag försöka mig på att ta sticklingar av de här, om det lyckas får jag ju rotäkta rosor isf  Inte för att jag hoppas på för mycket men det skadar ju inte att prova. Tusen, tusen tack för alla bra ingående svar. I mig måste man banka vett (kanske du har märkt) Du är en ängel!
CITAT (Tosan @ 10-07-2007, 23:26)  Ja inte är det konstigt att de inte överlever när jag inte grävt ner dem ordentligt, man ska nästan begrava dem ju i jämförelse med vad jag gjort. Jag gjorde samma fel som du innan jag började hänga här. Men eftersom jag då bodde i Stockholm och hade zon 2 klarade sig mina rosor. När jag nu på senare år gjort som man "skall" så blir det precis som du säger; de blir strängt taget begravda och ser faktiskt jättelöjliga ut. Men det är kortvarigt!! De kommer snart ovan ytan och då blir lyckan så mycket långvarigare. Lycka till!
kerstin z5-6
11-07-2007, 09:03
Och ett forum lever JU på" frågor -så inga frågor är dumma" eller besvärliga
Ja vilken tur! För jag känner mig faktiskt besvärlig ibland Men nån Louise Bugnet blev det inte, när jag kom dit såg jag att de var dubbelmärkta och visade sig ist heta The Fairy. Synd, för jag hade sett ut en perfekt plats för den med sol heeeeela långa dagen. Men, men, det får bli en rotäkta till våren ist. Men jag tror nog att de här har betydligt bättre förutsättningar för att klara sig än de tidigare, tack vare er! Dessutom ser de för mitt otränade öga friska och fina ut. Nu ska jag ut och gräva upp gårn! Jo förresten, det där med täcka marken runtom...Grus eller bark?
kerstin z5-6
11-07-2007, 12:44
Jag täcker inte marken -rosor vill utvidga sitt rotsystem .. och grus o bark är besvärligt när du ska gödsla med kodynga på våren, i din zon bör du även kupa upp jorden runt plantorna varje höst .. -lagom stillsamma ej för höga eller invasiva perenner är snyggast som sällskap -en bit från fötterna Ex på sådana är tex låga nävor , Limonium-perenn risp -violer , lammöra osv ..
Nu har jag grävt tre stora hål till kina  Hoppas nu bara de ska trivas, mycket kodynga fick de iaf. Trodde det skulle va bättre att täcka runt om, men då låter jag bli. De ser redan fina ut där de står, har möblerat om så de står ganska fritt med kompisar en bit ifrån. Vad tycker de egentligen om dagliljor? Såna har jag gott om nu... Läste förresten nånstans att ympade rosor under goda förhållanden kunde bilda egna rötter. Stämmer det och kan man isf ta bort ymproten? Tack igen för all hjälp!
kerstin z5-6
11-07-2007, 21:10
Ja , det stämmer och ja man kan klippa bort ymproten då .. men vid det laget brukar de vara stora .. o ha djuuupa rötter -vid ev omflyttningar brukar jag knipsa bort ymprötterna i så fall .. Till kina .. låter bra  lyckar till o må de blomma -kanske redan i år
Vad bra! Risken är väl att man får gräva upp och ta bort skott nån gång ibland... Jo New dawn hamnade ordentligt djupt, tänkte inte på att backen lutade så jag måttade ca 15 cm från lägsta stället. Fick dra upp den lite, skulle ju ändå fylla upp en del på den sidan  Men den kom djupt ändå... Europeana har knoppar, så den ska jag ju förhoppningsvis hinna se i blom iaf, New dawn finns det väl hopp om åxå kan jag tänka. Peace är kanske minst chans med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|