Full version: Snigel-id
Monarda
Det här är väl någon vanligt sort, kan jag tro? Säkert är det den som tuggat hål i bladet, massor av hål i år för övrigt.

P1010805a.jpg

cic
Kan ingenting om sniglar.. Där emot vet jag att det INTE är nån snigel, utan en snäcka. Amaria hjälper dig säkert i morgon. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som en trädgårdssnäcka, de är mindre än vinberssnäckorna men de brukar äta mycket mer tycker jag så jag tar död på de jag hittar i trädgården, i nässelståndet där jag plockar nässlor finns det hundratals så jag brukar få peta bort dem innan jag stoppar växterna i hinken.

(i enköpings parker där de har automater med ritningar över rabatterna så verkar de även gilla pappret för ett tidigare år då det var regnigt och fuktigt och jag gick runt där, fick man ut halvtuggade papper med en massa trädgårdssnäckor på så de verkar inte vara så kinkiga med vad de äter)

http://images.google.se/images?hl=sv&r...sa=N&tab=wi
Gossen Ruda
Tycker det mer liknar Arianta arbustorum, en annan vanlig art. Trädgårdssnäckan Cepaea hortensis är mer längsrandig.
amaira
CITAT (cic @ 09-07-2007, 23:39) *
Amaria hjälper dig säkert i morgon. smile.gif

biggrin.gif yes.gif Ja, då kommer amaira här då, och hjälper till kiss.gif och talar om att Ruda redan löst problemet.

Arianta arbustorum, eller fläckig lundsnäcka på svenska. Den kan vara lite besvärlig i trädgården, men inte särskilt mycket. Har massor, och de gör ingen skada alls hos mig.

Trädgårdssnäckorna är inte besvärliga alls!! Så det är synd att döda dem, för de gör verkligen ingen skada, de äter dött och förmultnande kompostmaterial. Alltså, verkligt vackra vänner i trädgården, som små smycken. wub.gif Ofta finner man dem uppklättrade på trädstammar och i buskar.

Tycker det är tråkigt när "kleti och pleti" stryker med och dödas, bara för att folk inte vet bättre, det är så onödigt, så oerhört onödigt.

Vinbergssnäckorna däremot är också vackra, men kan ibland förstöra en hel del i trädgården om det vill sig illa. De går inte på allt, så det beror på vad man har.

Mördarsniglarna får ni döda bäst ni vill, de är "besvärliga odjur". Den vanliga åkersnigeln är inte heller så trevlig, även fast den inte är fullt lika agressiv i trädgården.

Här en bild på två vackra och oförargliga smycken i trädgården, trädgårdssnäcka och strimlus.
Monarda
Trädgårdssnäckorna är inte besvärliga alls!! Så det är synd att döda dem, för de gör verkligen ingen skada, de äter dött och förmultnande kompostmaterial. Alltså, verkligt vackra vänner i trädgården, som små smycken. Ofta finner man dem uppklättrade på trädstammar och i buskar.

Jag trodde jag tagit brottslingen på bar gärning. g.gif Men om det är som du säger Amaira så ska den här gynnaren inte gå på levande växter?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kanske är lundsnäcka vi har här efter att ha tittat på bilder på den så ser det snarare så ut.

Även snäckorna kan ställa till skada ifall de blir för många jag har låtit alla vara under åren som gått både små och stora snäckor men iår har jag varit tvungen att börja minska ner antalet de gör inte så stor skada på perenner och dylikt men på grönsakerna är det en annan sak, vissa saker har jag fått så om många gånger p.g.a att de ätit upp plantorna så snabbt de kommit upp och iår har jag varit glad för att jag alltid sår för mycket då jag förkultiverar så jag hade några reservplantor som kunde ersätta alla melon och squashplantor som blev uppätna efter utplantering (jag pepprade runt plantorna med snigelpellets men de verkar inte attrahera snäckorna mer än vad växterna gjorde). Men en positiv sak iår är att jag tycker det varit färre åkersniglar och jag har ännu inte hittat mördarsniglar.

skogstroll
jag har vinbärssnäckor, tyvärr är de för många och sätter sig och suger på plantorna, just nu är vitlöken på menyn så det är väl bara att ta upp den ranting.gif får väl göra escargots
amaira
Monarda! Du har troligen tagit fläckig lundsnäcka på bar gärning. wink.gif Det är den du har fotat. Mitt foto föreställer trädgårdssnäckan (och den går på "halv-levande" material också).
Gossen Ruda
Till Åsa kan jag citera en del av vad som står om Lundsnäckan i Vad jag finner i skogen: "Den tycks särskilt gärna förekomma i anslutning till brännässlor".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon