|
Hej Har på flera olika siter sett rekommendationen att lägga ett armeringsnät strax under ytan på dammen så att inte barn kan falla i. Var hittar man ett sådant, med storleken på rutorna 50x50 mm, som det tydligen ska vara? Min damm är en liten ca 300 l, formpressad med oregelbunden form så det blir ju att "formklippa" nätet också, vad krävs för verktyg till det?
CITAT (mcj @ 10-07-2007, 00:00)  Hej Har på flera olika siter sett rekommendationen att lägga ett armeringsnät strax under ytan på dammen så att inte barn kan falla i. Var hittar man ett sådant, med storleken på rutorna 50x50 mm, som det tydligen ska vara? Min damm är en liten ca 300 l, formpressad med oregelbunden form så det blir ju att "formklippa" nätet också, vad krävs för verktyg till det? Armeringsnät av olika storlekar finns i byggvaruhandeln. Nätet kapar man med bågfil, stora plåtsaxar och liknande. Det finns även mjuka nät som man kan köpa i butiker typ Granngården, som är lättare att forma och som inte rostar.
CITAT (mcj @ 10-07-2007, 00:00)  Hej Har på flera olika siter sett rekommendationen att lägga ett armeringsnät strax under ytan på dammen så att inte barn kan falla i. Var hittar man ett sådant, med storleken på rutorna 50x50 mm, som det tydligen ska vara? Min damm är en liten ca 300 l, formpressad med oregelbunden form så det blir ju att "formklippa" nätet också, vad krävs för verktyg till det? Faan oxå!!! läs mina tidigare inlägg om detta. Armeringsnät har inget att göra i en damm som skydd! Detta råd är ju snudd på livsfarligt!!!
CITAT (Ralf @ 11-07-2007, 06:07)  Faan oxå!!! läs mina tidigare inlägg om detta.
Armeringsnät har inget att göra i en damm som skydd! Detta råd är ju snudd på livsfarligt!!! Jag kunde bara hitta detta inlägg, och det var ju inte så upplysande!
CITAT (KURT @ 11-07-2007, 08:05)  Jag kunde bara hitta detta inlägg, och det var ju inte så upplysande! Läs mitt inlägg i den tråden?? Vad är det du saknar??
CITAT (Ralf @ 12-07-2007, 09:21)  Läs mitt inlägg i den tråden?? Vad är det du saknar?? Ett nät med rutor på 50 x 50 mm, borde bli ganska stabilt, och det finns ingen risk att någon faller igenom. Även om det rostar så borde inte det i sig vara något problem. Dessutom borde det också skydda ev fiskar i dammen mot fåglar. Alternativet är ju att ha en staket runt om, och hur många dammägare har det 1%?
CITAT (KURT @ 12-07-2007, 10:29)  Ett nät med rutor på 50 x 50 mm, borde bli ganska stabilt Svar: nej.
Tack för svar. Hittade på Bauhaus vanligt armeringsnät med rutor 12 cm samt ett klenare med rutor 7 cm, i bitar som dessutom gick att få in i bilen ca 120 x 80 cm. Ihop verkar de fungera bra. Grannens vinkelslip var ett bra verktyg att "formklippa" med. Att läsa http://www.boverket.se/upload/publicerat/b..._anvandning.pdf http://www.aquainterior.se/upload/file_42.pdf
MCJ i inget av de länkar som du hänvisar till står det, mig veterligen något om armeringsnät. Jag lovar dig att dom du får dom bra i bassängen så är dom en perfekt fälla att fastna i om man ramlar ner. Att sen klippa nätet i småbitar gör ju bara det hela ännu sämre.
Armeringsnät är gjorda för att gjutas in i betong, inget annat.
Kjellepelle
13-07-2007, 00:24
CITAT (mcj @ 10-07-2007, 00:00)  Hej Har på flera olika siter sett rekommendationen att lägga ett armeringsnät strax under ytan på dammen så att inte barn kan falla i. Var hittar man ett sådant, med storleken på rutorna 50x50 mm, som det tydligen ska vara? Min damm är en liten ca 300 l, formpressad med oregelbunden form så det blir ju att "formklippa" nätet också, vad krävs för verktyg till det? Det blir jättebra med detta nät, inget kan fastna i detta nät. / Kjellepelle
CITAT (Kjellepelle @ 13-07-2007, 01:24)  Det blir jättebra med detta nät, inget kan fastna i detta nät.
/ Kjellepelle Kjelle, kan du redogöra för dina erfarenheter a armeringsnät?
baccillen
13-07-2007, 12:22
Jag måste nog hålla med Ralf, rekommenderar verkligen inte armeringsnät som skydd mot att ramla i en damm. Gör ett ordentligt staket istället som ni ju kan ta bort när barnen blivit tillräckligt stora. Lite måste man väl offra då man får barn och barnens säkerhet är väl ändå det viktigaste.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|