PutteN
Hej.
för några dagar sen så fick jag ärva en värme kompost. Har börjat mata koposten flitit med allt jag kan hitta wink.gif Hur ser man att en värme kompost mår bra? vilka djur ska man ha i den? i min bor det, mördar sniglar, tveskärtar och såg en spindel nu på morgonen. det är varmt i komposten och det "ångar" ur den biggrin.gif så nu vill jag veta hur man sköter om den på bästa sett, och dina bästa tips:P
och behöver man köpa kompost mask? eller räcker det med "vanliga" masken som kommer själv.

Tacksam för svar smile.gif / Putte
KURT
Det skall vara så varmt att man inte hittar några djur där, om man matar den med hushållskompost. Oftast innehåller hushållskomposten mycket vatten och mycket kväve, man bör därför lägga på lite spån eller tidningspapper. Det suger upp vatten och hindrar också flugor och endel andra insekter från att komma åt komposten
Gillan
Skulle vilja tillägga att du ser om näringssammansättningen i en kompost är bra om daggmasken frodas. Och precis som Kurt säger är spån och ev tidningspapper bra för att det inte ska bli för blött.
Eva i Västerås
I en aktiv varmkompost finns ingen mask.
Där blir för varmt för alla djur över bakteriestorlek.
När komposten svalnar brukar maskarna komma dit. Av sig själva. När temperaturen sjunkit till lagom maskvärme och fukten är lagom.
Som urkramad svamp ska fuktigheten vara.
Gillan
Förmodligen är det nåt jag inte förstår här, men vi har två st sk "varmkomposter", liknande den som är på Puttes bild. I båda trivs maskarna alldeles ypperligt ( och de kom alldles självmant ). Som jag lärt mig behövs både bakterier och mask för att hjälpa till med nedbrytningen!

Men skillnaden ligger kanske i varmkompost och värmekompost?
KURT
CITAT (Gillan @ 10-07-2007, 08:13) *
Förmodligen är det nåt jag inte förstår här, men vi har två st sk "varmkomposter", liknande den som är på Puttes bild. I båda trivs maskarna alldeles ypperligt ( och de kom alldles självmant ). Som jag lärt mig behövs både bakterier och mask för att hjälpa till med nedbrytningen!

Men skillnaden ligger kanske i varmkompost och värmekompost?

Är varmkompsoten tillräckligt näringsrik (bara hushållsavfall) så kommer det att bli så varmt av bakteriektiviteten (50-70 grader!) att maskar inte kan leva där. Och bakterierna kan sköta nedbrytningen själva. I en trädgårdskompost är det så kallt att det kan vara bra med maskar och andra djur som sönderdelar materialet åt bakterierna.
PutteN
CITAT (KURT @ 10-07-2007, 08:13) *
Det skall vara så varmt att man inte hittar några djur där, om man matar den med hushållskompost. Oftast innehåller hushållskomposten mycket vatten och mycket kväve, man bör därför lägga på lite spån eller tidningspapper. Det suger upp vatten och hindrar också flugor och endel andra insekter från att komma åt komposten

lägger man tidning papper varje gång eller en gång i veckan eller när det är för blött? och jag har hört att man ska röra runt i koposten varje gång man häller ner avfall?
KURT
CITAT (PutteN @ 10-07-2007, 10:17) *
lägger man tidning papper varje gång eller en gång i veckan eller när det är för blött? och jag har hört att man ska röra runt i koposten varje gång man häller ner avfall?

Det generella rådet är att komposten skall vara fuktig som en urkramad disktrasa. Om man har problem med flugor så kan det vara bra att lägga några tidningsblad över varje dag. Det är alltid bra att röra om, det skyndar på nedbrytningen och man ser om det är några problem.
Eva i Västerås
CITAT (PutteN @ 10-07-2007, 11:17) *

Man lägger i tidningspapper strimlat när det är för blött, och så blandar man om. Är det för torrt vattnar man. Hur fuktigt det ska vara har vi tjatat om ovan.
Men jag använder hellre spån (finns i balar att köpa hos lantmanna och djuraffärer, billigare än s.k. kompostströ). Gillar inte riktigt tanken på vilka färgämnen dom har i trycksvärtan. Det känns onödigt att sprida sånt i grönsakslandet.

Numer har barnen marsvin, så blandningen kommer liksom naturligt. Bortsett från att det ALLTID är för torrt, så vi får vattna rejält.
PutteN
nu är jag mycket klokare på detta. tack för hjälpen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon