Full version: Hjälp
sivvan
Taket i växthuset är nu fullt med vinrankor, kiwi, passionsblommor persika o mandel. Det låter ju vackert, men det är bara ett stort kaos. Kan man klippa i dessa växter mitt i sommaren? är lite orolig för att skadedjuren ska etablera sig utan att jag ser dem. Vindruvorna har svårt att mogna eftersom det inte kommer in någon sol i bladverket. Persikorna är snart mogna, kan man klippa grenar på den nu???
Åsa, mälardalen zon 2
Vinrankorna brukar man klippa nu (sommarpincering, man klipper i det örtartade) och kanske någon gång till innan sommaren är slut. En huvudregel brukar vara att man spar 2 blad efter den sista klasen på rankan resten klipper man bort. De rankor som inte har bär kan man korta in så bara 2-4 blad återstår. Man kan behöva pincera någon gång till senare under säsongen för att få in ljus till bären.

Bladen man klipper bort går bra att göra vinbladsdolmar av, men man bör inte använda de äldsta och tjockaste bladen.

Prunus (persika, mandel) brukar inte gilla för hårda beskärningar men så länge du klipper i ung ved borde det gå bra att korta in kronan, i växthus måste man ju klippa och JAS är ju beskärningstid för prunussläktet.

Även kiwi kan klippas under JAS.

Hur stort växthus har du till dessa storvuxna växter? Och vilken zon är det?
sivvan
Växthuset är 14 kvm i östergötland. Vad är JAS??? Tack för rådet om vinet, ska genast praktisera det.
Åsa, mälardalen zon 2
JAS = Juli, Augusti, September

14kvm då förstår jag att det är trångt kiwi, persika, vin och dylikt blir ju stora växter. Fast persika borde väl du kunna ha på friland i skyddat läge ifall du har någon sort som typ Frost, Anna-Helena el liknande, persikor blir ju ofta lite för stora träd för att ha i växthus någon längre tid och Östergötland brukar ha ganska låga växtzoner på många håll.
sivvan
Tack för svaret! Jag såg en bild en gång där det blommade persikoblommor längs med väggen i ett växthus. Det var spaljerat och jättevackert. Fast den jag planterade försökte jag spaljera, men den växer som en galning och ut genom takfönstrena. Jag hinner inte med. Kiwin har ju oxå ett överraskande stort bladverk, hade ingen aning om det heller. Men man lär sig väl... Har iallafall gett upp bananpalmen (ha ha) . Håller +10 C* hela vintern, så det är ju kul att odla lite exotiska grejor.. Hursomhelst så ska jag klippa lite försiktigt som du sa, o se om det hjälper. Det ska ju gärna va snyggt oxå. Har två klätterrosor också som jag bara skulle "ställa där så länge" som nu är 3meter. Vet inte om jag kan få ut dom igen.
Susanna
Min dröm är att spaljera ett par aprikosträd längs min långsida inne i växthuset, men jag har nog insett att det inte går. Nu har jag planterat vin istället. Men jag drömmer fortfarande om att sitta i min vilstol och plocka en solvarm aprikos.....
sivvan
Visst får jag solvarma persikor... Det går ju om man kan va på hugget o titta till dem varje dag under sommaren. Nu kan jag ju inte det, o då växer dom ifrån mej.
lotte.schioler
Vad underbara ni är!!!
Det låter underbart med växthus i kaos. Jag längtar efter kiwi och aprikos och persika och vindruvor......
Hoppas mitt växthus blir klart i höst och nästa år ska jag oxå ha kaos i mitt växthus!!!
//Lotte
MrsFritz
Jag säger som Lotte - jag vill också ha och nästa år hoppas jag på samma kaos i mitt alldeles egna växthus! wub.gif
sivvan
Lycka till med era kaos! Dock är Åsa som gett mej lite råd väl värd att lyssna på innan man planterar som en galning.
sivvan
Åkej, jag var ute i växthuset igårkväll, visste inte var jag skulle börja klippa. Hittade inga ändar på vinet eller kiwin... till slut bestämde jag att det var MITT växthus o jag måste kunna KOMMA IN åtminstone, så jag började klippa lite här o där... jag vet inte om jag skadade något. Ikväll ska jag ta lite bilder på eländet, vore bra med kommentarer om vad jag borde göra... Det blev iallafall en jättehög på golvet, och nu ser man solen igen. Blodlönnen fick flytta ut, så det blev lite luftigare. Jag lippte även en hel del grenar på persikan, den hade fått SKÖLDLÖSS jag blir visst aldrig av med dem, trots ihärdig behandling med tsprit o såpa. Väl mött imorgon, och hoppas att någon har ork o kolla mina bilder.
sivvan
Joo här kommer lite bilder...

o några till...
Chamomille
Jösses vilken djungel... rotfl.gif

sivvan
Jo jag vet... Hade väl hoppats på lite klipptips
sivvan
Verkligen ingen som har några tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon