Jag sådde grönliljefrön tidigt i våras. Köpte frön på Trädgårdsmässan i Älvsjö; var inte många frön i påsen men 8 - 10 har i alla fall grott och kommit upp som sytrådar några centimeter högt. Nu har emellertid den lilla krukan invaderats av sorgmyggor som jag förmodar planterat ut larver i krukan.

Jag har ställt en gul skål med vatten + diskmedel bredvid och visserligen ligger där några flugeländen (sorgmyggor) men om man blåser på jorden i krukan flyger där upp massor i alla fall. Så har jag vattnat med en utspädd vattenlösning av hoptiggda cigarettfimpar som fått stå och dra ett tag. Min gamla mamma tipsade mig om detta för många år sen. Jag tog ca 1 matsked av det koncentrerade "mojet" till 2 liter vatten då jag var rädd för att de små plantorna skulle ta skada om det blev för mycket. Inte har något hänt och myggorna frodas. Jag tänkte då att jag skulle försöka plantera om de små växterna i nya krukor och försöka isolera dom på något sätt så de inte blir infekterade av nya sorgmyggor, men så fick jag se på "nätet" att man inte ska plantera om dom så tidigt utan vänta kanske t o m ett år tills dom blivit riktigt stora och förvara dom i växthus eller inne under tiden...
HJÄLP!!!!

VAD SKA JAG GÖRA FÖR ATT RÄDDA DE SMÅ GRÖNLILJORNA???
Siv