TantGredelin
Vi har en öppen markkompost och har först i år fått den spanska snigeln och dess hybrider på tomten. Vår kompostering har fungerat fantastiskt bra i alla år och jag vill egentligen inte ändra systemet. Men förstås inte heller bjuda sniglarna på drömläge. Funderar nu på att röja kring den delen där vi lägger nytt gräsklipp o dyl och sedan bygga någon slags sarg runt högen. Hur hög tror ni en kant ska vara. Kan det funka att fästa utåtböjd bockad metallkant (kanske plast?) överst på en rätt låg kant? Om jag ställer kanten lite utåt och klär den med asfaltspapp, så blir den skrovlig och håller sig torr. Sedan jag har skyddat för "ankommande" tänker jag försöka locka fram de som nu bor i komposten med hjälp av pelletterat godkänt medel. Vad tror ni? Kan jag få ordning på "Barnkammaren" så här?
KURT
En bockad metallkant eller 2 trådar el-stängsel på en träsarg fungerar .
TantGredelin
Hur hög träsarg tror du man ska ha? Vill inte bygga en låda eftersom vår kompostering med bara nätstaket runt alltid har funkat så bra. Kan dom verkligen inte ta sig över en utåtbockad metallkant? Ett halvt plaströr kanske kunde funka? Fast det är nog svårt att halvera...
Tezzla
CITAT (TantGredelin @ 10-07-2007, 10:36) *
Kan dom verkligen inte ta sig över en utåtbockad metallkant?

Jo, det tror jag definitivt de kan, tyvärr. Otäckingarna kan ta sig fram mer eller mindre överallt...
evely
Denna länken tycker du nog är intressant! Inte så billigt förståss men enligt detta företaget så kan inte sniglarna ta sig förbi en metallkant som är bockad i en viss vinkel...

http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/produkte...p?produkt_id=35
TantGredelin
Tack! Den ser bra ut, men dyr att frakta. Ska försöka få en lokal plåtslagare intresserad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon