skogstroll
10-07-2007, 09:40
I höstas fick jag en gallica-ros av mamma, en okänd sort som hittats i en bagares övergivna trädgård. Jag planterade den i höstas men den ser ut som om den angripits av något eller möjligen ruttnat. Jag tänkte flytta den men fick bara en halvdöd pinne i handen. Det är mest nedre delen som är död och två kvistar är fortfarande "levande" (gröna i alla fall). Kan man få denna levande del att på något sätt sätta rötter så man kan få liv i den?? Tacksam för hjälp!!!
kerstin z5-6
10-07-2007, 10:39
Den levande delen kommer att utvecklas till en ny Gallicabuske inom nåt år
Jag skulle låta den vara ett tag innan jag flyttade
skogstroll
10-07-2007, 10:41
oops försent, den stod bara på en rutten pinne så jag tog upp den (eller fick den i handen)... har satt den levande biten i ett glas så länge men det kanske inte är så bra?
kerstin z5-6
10-07-2007, 12:15
Ok har den rötter ? eller är det en avskuren stickling ?
skogstroll
10-07-2007, 12:21
jag skar bort den ruttna delen nedertill så nu är den en kort pinne med två kvistar åt vardera håll
kerstin z5-6
10-07-2007, 12:30
Då gör du så här med pinnen
sticklingFölj instruktionerna för stickling -ha krukan ute -den får inte bligenomblöt , men aldrig torka ut -Har du växthus -ställ den där
Lycka till
K
AnnammA
11-07-2007, 22:27
Intressant info om sticklingsförökning, för jag testade förra sommaren, och vissa sticklingar tog sig, och jag förvarade dem i växthuset över vintern, men så glömde jag att skugga av dem för den första vårsolen, så goodbye med dem!
Men nu blev jag inspirerad igen.( Och jag kommer kanske att göra ett litet tittin på din sida...)
Hälsn
AnnA
Jag blev så insprirerad av Kerstins info om sticklingsförökning så jag fixade till 11 sticklingar idag. Fast jag kanske gjorde bort mig, för jag satte 4 sticklingar/kruka. Men OM det funkar, hur gör jag med rosbebisarna i vinter (har inget växthus....)?
kerstin z5-6
15-07-2007, 10:32
Gräv ner dem i sandig jord i skyddad kallbänk -har de bara utvecklat ett bra rotsysten så fixar det sig -de är rotäkta och klarar tom att frysa en bra bit ..Täck mot vårsol med granris
Här är en fd snittros -inte illa för en ros som inte ens får vara ute va ?

Tack Kerstin! Kanonfin ros! Hoppas jag lyckas.....
Har idag fått veta att om jag vill får jag ställa rosorna i kompisens växthus i vinter (mot nån ros naturligtvis

). Men det är ett litet växthus utan värme så det blir ju kallt där.... Är det ett bättre eller sämre alternativ? Om jag ställer dom där, ska jag isolera krukorna på något sätt mot kylan? Eller är det fukt som är värsta boven? Där är det ju torrt och kallt.
kerstin z5-6
15-07-2007, 18:43
sämre -om det inte finns jordbäddar där .. men då måste n¨ån vattna dem därinne -kanske redan from feb mars ...
det är lika kallt som ute i ett kallväxthus -ingen snö som skyddar heller ...
OK tack - då får dom vara ute i vinter. En pallkrage som jag fyller med sandblandad jord kanske? Vad menar du med skyddad? Ska jag ha en glasruta över eller väv? Eller menar du något annat med skyddad??
Ursäkta mina kanske korkade frågor men jag vill så gärna lyckas....
kerstin z5-6
15-07-2007, 20:22
Jag menar vindskyddad -särskilt från kalla vinder från norr -gärna halvskuggigt så vårsolen inte är så stark där -västläge brukar vara bra -gärna intill hus eller liknande .-granris på när den tjälat, gräv ur en bit under pallkragen innan du fyller på sandjorden
Lycka till
Tack, då förstår jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.