Full version: En häftig larv
Lars-Olof Arvids
Den här larven av större snabelsvärmare hittade jag på en dunört i diket när jag cyklade hem från jobbet igår.

[attachment=4993:Snabelsv...rv_1_bsk.jpg]

Det är en stor larv, säkert 6-7 cm lång. När den kläcks är den ljusgrön, men de flesta får senare den här brunsvarta färgen. Främsta delen är smal och utdragen, men blir larven oroad drar den in denna del och får ett stort "huvud" med "ögon" som skrämmer de flesta angripare.

[attachment=4994:Snabelsv...rv_2_bsk.jpg]

Den vuxna fjärilen är vackert mönstrad i rödlila och gulbrunt, och besöker gärna blommor som syren och kaprifol i skymningen. Tyvärr har jag ingen bild på den.

Olle
Mollis
Men jösses Olle! jag är ju rätt ny här på forumet och vet inte vem du är (du kanske har skämt bort alla med såna här bilder länge?)...dina bilder är såå fina tummenupp.gif

//Mollis
Åsa, mälardalen zon 2
Och tyvärr är det inget kul att hitta såna larver i fuchsiorna inte nog med att de ser ganska läskiga ut såpass stora larver kan tugga en hel del på en liten planta fuchsia så jag brukar försöka omplacera dem på vilda växter istället en del av fuchsiorna jag hittat dem på har varit små nya plantor som inte klarar tuggandet.

Här är en bild från ett tidigare år då jag hittade en som satt i Fuchsia procumbens

amaira
CITAT (Mollis @ 10-07-2007, 19:49) *
Men jösses Olle! jag är ju rätt ny här på forumet och vet inte vem du är (du kanske har skämt bort alla med såna här bilder länge?)...dina bilder är såå fina tummenupp.gif

//Mollis

Nää, han har inte skämt bort oss med såna här bilder länge. Kameran är ganska nyinförskaffad, så det är först på senare tid som vi alla fått uppmärksamma Olles underbara talang.

Men nu när han har börjat skämma bort oss, får han inte sluta! kompiskram.gif

Verkligen jättefina foton på larven. På nedre bilden ser man svärmarlarvernas typiska igenkänningstecken, "taggen" som sticker upp där bak. Ja, alltså, om man inte är en bastardsvärmare förstås...
Lars-Olof Arvids
Tack Mollis och Amaira. wub.gif
Amaira, vem tror du har inspirerat mig? rolleyes.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon