Full version: Blåbär
AnnammA
Det har börjat mogna nu i vår blåbärslund!
Blåb.JPG

Blåb3.JPG

AnnA
Eva i Skåne
Härligt!!!
Detta är väl planterade buskar, jätteblåbärsbuskar?
Jag fick två sådana i present i helgen och ser fram emot stora skördar framöver.
kristerh
min jätteblåbärsbuske är helt översållad med blivande blåbär, den kommer nog att ge flera liter,
hur är det hos er andra som har sådana, är det ett blåbärsår iår?
skogstroll
vad fina! trivs de bara bland andra blåbär eller är de inte så kinkiga?
AnnammA
CITAT (kristerh @ 10-07-2007, 11:37) *
min jätteblåbärsbuske är helt översållad med blivande blåbär, den kommer nog att ge flera liter,
hur är det hos er andra som har sådana, är det ett blåbärsår iår?

Jodå, det verkar bli gott om det, om bara solen visar sig snart igen...I vår lund har vi minst sex olika sorters blåbär: alltifrån amerikanska sorter till Balsgårdssorter(Vi bor inte så långt från Balsgårds Elitplantstation, och har varit där för några år sedan på Öppet hus, och då köpt på oss en del provsorter.)

Hälsn
AnnA

CITAT (skogstroll @ 10-07-2007, 11:39) *
vad fina! trivs de bara bland andra blåbär eller är de inte så kinkiga?

Vi odlar våra i ren torv, och fyller på med torvblock vid behov. Sedan är det ju det att är det sena frostnätter då blåbären blommar, kan det bli kärvt med blåbär... Men så är det ju med alla frukter och bär!

Hälsn

AnnA
KURT
Jag tycker annars att saskatoonbär och bärtry är bra alternativ till blåbär. De är båda självpollinerande, behöver inte planteras i speciell jord, är relativt billiga (om man hittar dem) och de ger bär betydligt fortare & mera bär än vad blåbär ger.
Jan Lindgren
Hej!
Kurt var hittar du billiga saskatoon och honungsbär (bärtry)? Jag tycker de är svåra att finna i Sverige. Bärtry låter inte gott så jag använder det kanadensiska namnet honungsbär (honeyberry). Jag har några sorter och ska få sticklingar av en vänlig själ så sortimentet ökar. Dessutom har jag beställt 10 olika kloner från Balsgård som vi ska provodla. Saskatoon har jag bara hittat tre sorter i Sverige men får fem kloner från Balsgård i höst.
MVH
Jan Lindgren

Hej!
Kurt var hittar du billiga saskatoon och honungsbär (bärtry)? Jag tycker de är svåra att finna i Sverige. Bärtry låter inte gott så jag använder det kanadensiska namnet honungsbär (honeyberry). Jag har några sorter och ska få sticklingar av en vänlig själ så sortimentet ökar. Dessutom har jag beställt 10 olika kloner från Balsgård som vi ska provodla. Saskatoon har jag bara hittat tre sorter i Sverige men får fem kloner från Balsgård i höst.
MVH
Jan Lindgren
Tosan
Behöver alla jätteblåbär en kompis för att få frukt? Och isf funkar det med vilket blåbär som helst. Minns ju inte vad min sort heter...
Nu har jag iaf testplanterat 2 vanliga vilda blåbär bredvid den, hoppas de överlever åxå.
Jan Lindgren
Hej!
De flesta amerikanska blåbär behöver inte en sexpartner men många ger större bär om de har en.
MVH
Jan Lindgren
Tosan
Okej, Tack!
Då får vi hoppas på bär på min nästa år. Den fick inte ens blommor i år, den är nog för ung än. Men de vilda jag satte ner har massor med kart så vi får hoppas på dem ist biggrin.gif
myy
Apropå Blåbärstry ( ej att förväxla med blåtry) så finns de i plantskolor lite här och där, men med namnsorterna är det värre. Smakade på arten när jag var på Nisses i Trollhättan och de hade blåbärssmak, men var jättesura. Snarare syltbär än dessertbär, enligt mig. Dessutom kostade de drygt 300 om jag minns rätt. Jag lade tanken på dessa bär på hyllan!
Lillja
CITAT (myy @ 15-07-2007, 08:24) *
Apropå Blåbärstry ( ej att förväxla med blåtry) så finns de i plantskolor lite här och där, men med namnsorterna är det värre. Smakade på arten när jag var på Nisses i Trollhättan och de hade blåbärssmak, men var jättesura. Snarare syltbär än dessertbär, enligt mig. Dessutom kostade de drygt 300 om jag minns rätt. Jag lade tanken på dessa bär på hyllan!

Det var dyrt jag köpte en blåbärstry på hanskogs i Umeå för 150kr
såg ju väldigt eländig ut men nu är den grön o fin dröjer väl med
bär kan jag tro, har oxå köpt saskatoon de har redan bär de köptes
i Finland för 130kr o de ser väldigt fina ut.
Ezereht
tyckr ni blåbärstry är godare än saskatoon? Eller tvärt om...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon