Tänkte det var dags att skriva något för första gången här på Odla.nu.
Jag har några krukväxter som jag fixat via kärnor ur frukterna från ICA/Konsum.
Söt paprika (avlånga parpikor), mango, chilipeppar, citron, habanero, blodapelsin samt en liten syrénplanta som jag stulit ute på gården.
I alla fall så har dessa inte fått så mycket i näringsväg.
I dagsläget så växer alla plantor som de ska, det finns även frukt på några av dem men jag tycker att växterna i sig ser lite taniga och ljusa ut i färgen. Efter de blev omplanterade i februari så blev det betydligt mörkare och växte på som bara den men nu verkar det ha saktat ner.
Jag antar att de kanske vill ha sig lite näring men jag har ingen aning om vad. Jag har en flaska med konstgödning från ICA som jag testat någon gång men den verkar inte någon växt gilla, alla blev skrynkliga och väldigt ljusa efter test-tillfället även fast jag använde betydligt mindre dosering än vad som var angivet på flaskan. Så jag vågar inte använda det så mycket mer.
Så, vad bör jag ge dem i form av näring? mängd?
Det kanske bör tilläggas att växterna huvudsakligen bor inomhus i krukor då det inte brukar vara tillräckligt varmt under nätterna här uppe, en bit ovanför Umeå. Jag ställer bara ut dem på balkongen ibland när vädret tillåter under dagen.