Ylva-Li
Jag tror att jag har ett rotskott på mitt Cream Abundance-träd. En grön kvist växer från jorden intill stammen och är nu ca två cm tjock och snart lika hög som trädet självt. Trädet står i kruka på balkong i zon 1. Jag har ingen aning om ifall det är rotäkta. Frågan är nu om jag kan låta skottet stå kvar där det står och låta det växa till ett litet dubbelträd? Eller kommer de att konkurera ut varandra då? Kan jag flytta skottet till egen kruka utan att skada ursprungsträdet? Någon som vet?
kerstin z5-6
Om jag fattar dig rätt så har du en Stamros?Cream Abundance ? I så fall är skottet vid basen ett falskt skott som inte alls ger samma typ av rosor som den äkta
Låter du skottet vara kvar -kommer det att suga ut näringen från toppympen som är den riktiga Cream Abundance...
Bryt av skär så nära stammen som möjligt

På den vanligaste stammen-som ädelrosen är ympad på - ser rosen ut så här på ..rosa multiflora -Rosa canina har lika små intetsägande -rosa blommor -bägge blommar endast en gång ....

Vill du spara skottet rek jag att du sätter det i separat kruka
Ylva-Li
Aha, tack för hjälpen. Det blir till att plocka fram kniven då. Jag som hoppades få två stamrosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon