Full version: Okänd klocka?
Siv i Bollnäs
[attachment=4999:Okänd_vit_klocka_3.jpg]Jag fick häromdagen några plantor av en vitblommande klocka som påstods vara en karpaterklocka. Jag tycker dock inte att det liknar en sån - kanske någon av er vet vad det är? Undrar var jag törs plantera dom; dvs skjuter dom massor av rotskott som många klockor gör kanske man måste tänka sig för och sätta dom nånstans där det inte gör något om dom förökar sig mycket, alltså inte i en rabatt till exempel. Det är ju vackra plantor men som sagt, kanske inte tillsammans med andra då?
Hälsningar Siv smile.gif
Eva 33c
Jag tror det är en symphyandra, antingen S. pendula (kaukasisk elfenbensklocka) eller S. hoffmanni (elfenbensklocka). Uppriktigt sagt vet jag inte vad som skiojer dem åt. Jag har pendula sedan förut och har i år sått hoffmanni för att se om man kan skilja dem åt när man har dem bredvid varandra.
Det är en tvåårig växt, som beter sig precis som digitalis. Ingen risk för rotskott däremot en massa frösådder (dit har jag inte kommit än...)
Siv i Bollnäs
Ja, det kan ju tyckas lite onödigt att ha två exakt likadana bilder på klockan. Vilket det också är. Jag får väl skylla på att jag är novis på området digitalkameror och köpte min första i går!
Ni får stå ut med eländet! Hälsningar Siv slap.gif
kerstin z5-6
liknar elfenbensklocka -Symphyandra hofmannii
eller pendula -detta är pendula och jag gissar på den
Eva 33c
Här är min S. pendula. Kan du Kerstin (eller någon annan) förklara vad som skiljer den från hoffmanni?
[attachment=5000:Symphyan..._pendula.jpg]
Siv i Bollnäs
Tack för snabba svar! Vid närmare påseende tycker jag nog att själva klockan på min klocka är lite öppnare i "tratten" än Kerstins, som är aningen hopsnörpt nedtill? Jag fick förslag på (inte via forumet) att det möjligen kunde vara Campanula ochroleuca, dvs Gulklocka (vilket är ett lite lustigt svenskt namn då ju klockorna är vita!) Vad säger ni om det?
Siv igen[attachment=5001:Okänd_vit_klocka_4.jpg]
Eva 33c
Jag googlade lite på Campanula ochroleuca och fick fram uppgiften att bladen är något gråaktiga och lite håriga. Hittade också denna bild där det ser ut som om även blomman är lite hårig. Kanske något att titta efter på din planta.

Fast S. pendulans blommor blir också lite öppnare ibland. Det syns på vissa av dem på min bild.
malin72
sorry att jag lånar tråden lite blush.gif men jag har ju massor av plantor som jag sådde i vintras....men dom växer så långsamt(ska dom det) kommer jag att få se någon blomma i år tro dunno.gif blir ju mest blad tycker jag och den brer ut sig men inte på höjden g.gif -cry-.gif
Betty
CITAT (malin72 @ 11-07-2007, 15:17) *
sorry att jag lånar tråden lite blush.gif men jag har ju massor av plantor som jag sådde i vintras....men dom växer så långsamt(ska dom det) kommer jag att få se någon blomma i år tro dunno.gif blir ju mest blad tycker jag och den brer ut sig men inte på höjden g.gif -cry-.gif

Eftersom de är bienna så får du nog nöja dig med bladen i år, blommorna kommer nästa år. smile.gif
malin72
CITAT (Betty @ 11-07-2007, 15:35) *
Eftersom de är bienna så får du nog nöja dig med bladen i år, blommorna kommer nästa år. smile.gif

ok tack för svaret då Betty thanks.gif -cry-.gif -cry-.gif rolleyes.gif
Siv i Bollnäs
Hej Eva 33c!
Jag var nyss ut och titade på plantorna igen och såg då att de är håriga - inte bara bladen som är ordentligt håriga utan också stjälken samt även om man tittar riktigt noga syns små hår också på själva blomman. Dessutom såg jag att knoppen faktiskt är gul innan den slagit ut!
Däremot tycker jag inte att bladen är gråaktiga utan snarast ljust äppelgröna. Vad tror du/ni?
Hälsningar Siv smile.gif
Eva 33c
Jag har förstås aldrig sett en gulklocka i verkliga livet, men jag tror nog det är en symphyandra i allafall. Alla beskrivningar jag hittar om gulklockan säger "grågröna blad". Och jag var nyss ute och tittade på min S. pendula, och den är faktiskt hårig på bladen och på blomman också. Något jag aldrig tänkt på tidigare. Men färgen är som du beskriver, äppelgrön. Nästa år vet du i allafall säkert, för gulklockan ska vara perenn men Symphyandran dör efter blomning. Så är den borta var det en Symphyandra. Ta frön i höst för säkerhets skull...
Hittade föresten en ganska bra bild på en dansk sida på gulklockan, Campanula ochroleuca Bladen ser mer hjärtformade ut också.
Siv i Bollnäs
Jättebra Eva! Det var ett handfast råd - jag får se ifall dom dör eller inte. Jag har grävt ner dom på en bra plats där det inte står något annat och där det syns mycket bra ifall dom eventuellt skulle frösått sig eller om det är dom gamla plantorna som står där. Jag ska ta frön i alla fall i höst och spara. Det där med bladfärgen gör en ju tveksam på ochroleuca för gråaktiga blad är det definitivt inte!

Tack för att du tagit dej tid till detta, jättebussigt!
Siv thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon