Full version: Ny bärfis
Monarda
Vid min dagliga runda bland tistlarna hittade jag den här. Skärpan är tyvärr inte där den ska.

P1010814b.jpg

Lars-Olof Arvids
Det var en fin bärfis med lite annorlunda färg. Vilken art det är vet jag inte, möjligen en Carpocoris.

Olle
amaira
Carpocoris tror jag med, möjligtvis purpureipennis... Den är ganska vanlig och mycket vacker. Inte fullt lika vanlig som den vanliga bärfisen och den gröna bärfisen, men jag brukar se den mellan varven. Tror det är en art där könen är olika färgade.
Gillar bärfisar, och är "på gång" att försöka lära mig vad jag ser... Efterlyser bra litteratur, eller bra hemsida. Ett forum vore förstås bäst...
Eva-Helene
Ja, jag trodde att jag hade en bra bok (Insekter i färg, förf. Bengt-Olof Landin, AWE/Gebers förlag). Jag tittade i bokens register efter föreslagna latinska namn men dom fanns inte! g.gif När jag kollade tryck-år var copyrighten från 1953! slap.gif Nästa gång jag köper en faktabok på second-hand ska jag kolla tryckår!!!
Monarda
Här kommer en lite tydligare bild.

P1010830a.jpg

amaira
Det skulle kunna vara - men jag vet inte.

Fann den här bilden på nätet

http://www.koleopterologie.de/heteroptera/...-foto-hamm.html

men jag törs inte ens garantera att namnet är rätt utsatt på nätet - hur ska jag kunna veta det?

Håller på att försöka lära mig de vanligaste bärfisarna, men har inte kommit så långt än.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon