Annamal
Förutom växthuset som vi satte upp i början av året är min trädgård en katastrof i år! Sååå mycket växter som inte tagit sig, blivit fula, fått löss, invaderats av sniglar. Funkior och salvior är helt sönderätna av sniglarna (tycker ändå inte att jag har sådana mängder) alla sommarblommor jag har satt verkar ha fått löss (sprayar med såpvatten och torkar) och en massa andra växter verkar trivas sämre än de brukar. Blomman för dagen som brukar blomma så fint har tappat alla blad. Summa summarum är att det mesta ser halvätet och visset ut. Undantaget är nog luktärterna jag satte som blommar alldeles kolossalt.
Jag har en massa idéer till trädgårdsprojekt, men känner mig ärligt talat lite uppgiven när ingenting vill sig. Är det vädret som gör att det är så mycket skadedjur i år?? Just nu känns det ganska lockande att fylla så mycket som möjligt av trädgården med sten i olika former... sad.gif
planta2007
Hej, det är samma för mig!!

Jag blir helt galen ranting.gif för allt som jag har planterat har blivit uppätet i ett nafs. Speciellt de mindre plantorna har försvunnit och jag trodde först att det var barnen som på något sätt dragit upp dem. Men dessa sniglar.... vi har inte haft något problem med dem tidigare men nu är de överallt. Vi går rundor på dagarna och lyfter på alla blad och visst, mördarsniglar överallt!!

Min trädgård ser inte heller ut som jag tänkt mig, den är en aning glesare nu -cry-.gif
joca
Jag har också problem med min fula trädgård.... inga skadeinsekter, men allt verkar vägra ta sig.

Jag anlade 3 rabatter ifjol med en massa fina perenner som tog sig fantastiskt bra....... sen kom hösten med regn, is och kyla (snö allderles för sent och för lite) och när våren äntligen var här så verkar allt ha frusit ihjäl. Fick skära ner alla buskar, och rosorna var lika illa däran. Aishan hade inte levande grenar utan allt kom från marken igen....

Det är inte roligt..... allt har fått börja om från början...... man får väl vara glad att något överlevde..
Tezzla
Min trädgård är inte heller kul i år no.gif Jag känner nästan för att ge upp denna sommar och vänta på nästa... sad.gif
Monarda
Ja inte är det bara en dans på rosor i år. Tvesjtärtar, sniglar, rådjur, mjöldagg, rost, knölklockor och alldeles för mycket regn. sad.gif
Limeblossom
Om ni ursäktar, men det är nästan skönt att höra att flera känner så. Rosorna är invaderade av löss och rosenbladstekeln men det kommer någon blomma till glädje iaf. Fänrikshjärtarna har aldrig varit så fula och lusiga någon gång. Osv....Kökslandet däremot är finare än på länge men det beror på ombyggnationer smile.gif Vi får hoppas på en bättre avslutning!
mojan
Instämmer! När jag gick min vanliga runda i trädgården idag så kändes det inte roligt längre. Sniglarna är otroligt glupska i år, de äter allt både på marken och i träden. Till och med min äng har haft färre blommor i år.
mamamaggan
Här är en till som instämmer i klagandet. Ett par av mina pioner blommar för första gången men hur i hela friden ser de ut ? Nedtyngda av regn , blomman varar bara någon dag sedan mer eller mindre ruttnar den.

Rosorna har någon sjuka OCH löss , klematisen har gröna larver, mina tomatplantor är bara gröna i toppen resten är visset , inga äpplen blir det på äppelträden , plommonträdets löv är alldeles prickiga och fulla med hål de som sitter kvar överhuvudtaget , kaprifolens blomknopp bara vissnade , körsbärs- och bigarrå-karten ramlar av ................

Men nästa år då ska ni få se på sjutton ! laugh.gif

Eller hur ?
Tezzla
CITAT (mamamaggan @ 10-07-2007, 23:45) *
Men nästa år då ska ni få se på sjutton ! laugh.gif

Eller hur ?

ABSOLUT! Men det känns sååååå långt dit no.gif
mamamaggan
Äsch så långt är det inte och medan vi väntar så får vi väl inse att trädgården inte kommer att bli så vacker i år . Då kan vi ju ägna oss åt något annat roligt och så går tiden fortare och så är det snart dags att peta ner frön för nästa år och så...............

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jaja vi kan väl i alla fall låtsas att det är så.
Tezzla
CITAT (mamamaggan @ 11-07-2007, 00:04) *
Äsch så långt är det inte och medan vi väntar så får vi väl inse att trädgården inte kommer att bli så vacker i år . Då kan vi ju ägna oss åt något annat roligt och så går tiden fortare och så är det snart dags att peta ner frön för nästa år och så...............
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jaja vi kan väl i alla fall låtsas att det är så.

Ojojoj! blink.gif *jag låtsas, jag låtsas* Nej, det går inte no.gif

tongue.gif
Chamomille
Jag som trodde jag var ensam om detta.... Jag har gett upp... Det var det värsta jag har varit med om! Man blir ledsen... -cry-.gif
Det som har "klarat sig" är krukorna med luktisar, blomman för dagen samt krassen som står på verandan. Och örterna i lådor = står högt över jord. Potatisblasten = obefintlig. Fjärilsbusken har bladen fulla med hål.?! Har aldrig hänt förut. Hela blomsterlandet (inhägnat) uppätet av rådjur och sniglar.... mm.mm. Suck.. Men man kanske får ett ryck nån dag å snygga till lite i alla fall...

Camilla
Annamal
Fast i mina mörka stunder (pessimist pessimist -cry-.gif ) undrar jag om det är så här det kommer att vara de flesta somrar från och med nu? Mer och mer skadedjur och sjukdomar för att klimatet blir varmare och fuktigare, allmänt mer regnigt och trist....
Funderar just nu på att sätta trädgårdslandet i pallkragar för att jag inbillar mig att jag då får lite mer kontroll över en del av skadedjuren.
Anders zon 1
Håller med om att det är mycket skadedjur och sjukdomar i år i trädgården. Till exempel rosorna fullständigt invaderades av vita flygare i juni med den påföljden att bladen nu är bleka, fläckiga och fula, och sen kom regnet på det och alla blommorna ruttnade..... Alla skadedjur är säkert priset vi får betala för förra årets heta, långa sommar i kombination med en mild höst, vinter och vår och så nu en regnig men hittils ändå ganska varm sommar i år. Finns nog risk att det blir betydligt mer av skadeproblemen i framtiden om klimatet blir varmare.
olgak
Jag tror man själv ser bristerna lite för mycket ibland wink.gif. Mina grannar (jag bor ju i flerfamiljshus) ger mig massa beröm för rabatterna, medan jag själv kikar i de tomma hålen som blivit där växter frusit bort under vintern (och inte så få heller!) och frösådderna inte tagit sig. Stormhatten har mjöldagg och rosenrabatten på tio meter (som inte jag planterat och nu givit upp om), har rådjuren knipsat nästan vartenda knopp.

Gör som jag: åk och köp på er lite sommarblommor och plantera smile.gif. Jag köpte sommarrudbeckia och blomstertobak och ett par sköldpaddsört som jag ska prova om de vill överleva vintern hos mig. Nu känns det mycket roligare smile.gif.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders zon 1 @ 11-07-2007, 09:46) *
Håller med om att det är mycket skadedjur och sjukdomar i år i trädgården. Till exempel rosorna fullständigt invaderades av vita flygare i juni med den påföljden att bladen nu är bleka, fläckiga och fula, och sen kom regnet på det och alla blommorna ruttnade..... Alla skadedjur är säkert priset vi får betala för förra årets heta, långa sommar i kombination med en mild höst, vinter och vår och så nu en regnig men hittils ändå ganska varm sommar i år. Finns nog risk att det blir betydligt mer av skadeproblemen i framtiden om klimatet blir varmare.

det är väl ingen varm sommar för 'hela landet' ?? om man bortser från norrland så har ju resten av Sverige haft det både regnigt och svalt dock med soliga dagar kanske men dom är ju inte så varma

kalla nätter och bara runt +15c +20c på dagen med ihållande regn . inte äns nätterna överstiger +10c . hos mig

jag tror dock att framtida klimat kommer bli varmare och torrare somrar med regnig höst och vinter mer likt som medelhavs klimat . denna sommar är bara en sån där regnig och kall en som vi kan få i Sverige .

sniglarna gör mig tosig
annars har jag inga andra problem mer än några bladlöss på rosorna men dom krossar jag ihjäl varje dag så det är inte så farligt .
värre med sniglarna sen är det lite trögt bland växterna bara dom allra vanligaste som blommar . men som rosorna blommar inte så vidare . och inga fikon i år och frilands hibiskusarna har inga knoppar och änglatrumpeten är försenad med blomningen m.m. och pelargonernas knoppar ruttnar . nåt som verkligen TRIVS (förutom sniglar) är fuchsia har fått stora och fina plantor detta år och grenarna är såååå fulla med blommor har aldrig sett en sådan blommprakt på mina fuchsior innan .

Tezzla
CITAT (flaxss @ 11-07-2007, 11:14) *
det är väl ingen varm sommar för 'hela landet' ?? om man bortser från norrland så har ju resten av Sverige haft det både regnigt och svalt dock med soliga dagar kanske men dom är ju inte så varma

kalla nätter och bara runt +15c +20c på dagen med ihållande regn . inte äns nätterna överstiger +10c . hos mig

Nä, någon varm sommar har det inte varit. Vi hade en period av juni, men sedan midsommar har det regnat här varje dag och jag har inte sett solen på tre veckor. Just nu är det 12 grader ute och den senaste tiden har det varit runt 15-18 grader på dagarna.

Skittråkigt! sad.gif
Kajsa61
Min trädgård är ju inte heller som jag hade väntat mig. Hade föreställt mig att jag skulle kunna skörda färsk fin spenat till salladen nu, men den verkar bara ruttna bort i regnet. Nu vill man ju vara ute och njuta men istället har man suttit inne i tre veckor (semester) och frusit. Har tillochmed haft pannan på nu i juli!!! Man får bara försöka passa på att klippa gräset eller luka lite ogräs mellan skurarna. Suck! Hoppas på nästa år istället.
Anders zon 1
CITAT

Både maj och juni var betydligt varmare än normalt, i alla fall i södra Sverige. Kallt har det bara varit den sista tiden och juli har visserligen börjat rätt uselt men det är en bra bit kvar till någon extrem kyla. Sammantaget är sommaren hittills klart på plussidan när det gäller värme, särskilt om man räknar maj som en sommarmånad, vilket jag absolut tycker man kan göra i södra delarna av landet. Fast fortsätter ruskvädret i några veckor till så blir det naturligtvis annorlunda....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders zon 1 @ 11-07-2007, 13:15) *
Både maj och juni var betydligt varmare än normalt, i alla fall i södra Sverige. Kallt har det bara varit den sista tiden och juli har visserligen börjat rätt uselt men det är en bra bit kvar till någon extrem kyla. Sammantaget är sommaren hittills klart på plussidan när det gäller värme, särskilt om man räknar maj som en sommarmånad, vilket jag absolut tycker man kan göra i södra delarna av landet. Fast fortsätter ruskvädret i några veckor till så blir det naturligtvis annorlunda....

maj va bra ja inte hela juni hos mig plus hade vi en kylig period i maj . har haft flera nätter i juni som där natt temperaturen varit under +5c till att vara nära frost . och flera nätter under +10c . va bara början av juni och maj som det va så varmt sen har det bara regnat och varit svalt . som jag skrev har nätterna under hela maj-juni varit runt +10c +13c med ett par nätter ner till få plusgrader. och svala dagar i slutet av juni och början av juli . så jag tycker det har varit en rätt så sval sommar . dock är inte sommaren slut än så att säga om det va en varm eller kall kan man inte säga än . jag hoppas dock på en extremt varm aug-sept-okt
Mollis
jag har då inget att klaga på, förutom rådjuren. Precis allt i trädgården har blommat/blommar överdådigt detta år, kanske har haft lite mindre regn här (allra ostligaste Svealand) än somliga söderut....

//Mollis
sivvan
Håller med... Ni har väl tur ändå... Halva min trädgård står under vatten....
/östgötabonnen
Åsa E
I Göteborgstrakten är det regn och mulet hela tiden, dötrist! Men jag har aldrig haft så lite löss på växterna som i år. De kanske har regnat bort, ha ha! Men sniglarna, de är fler än någonsin! Än så länge går det att hålla efter dem, så trädgården ser faktiskt riktigt skaplig ut tycker jag. Frodigt och mycket blommor, massor av jordgubbar.
snigel
Tack och lov för mitt nya växthus! Ingen ohyra alls men tretton(!) tomatplantor, gurka, druva och en två meter hög physalis har hållt mitt trädgårdhumör uppe iår. Där kan man pyssla och mysa även om det regnar.
I övrigt lika bedrövligt som för alla andra här...
AnnammA
Gräsmattorna är iallafall gröna i sommar, och har inte behövts vattnas alls...
Hälsn

AnnA
Lemonne

Jag skulle vilja kalla denna trädgårdssommar min bästa, förra året hade jag stora problem med liljebaggar; inte en enda lilja blommade. Men i år kom de allihop! Jag har ju inga mördarsniglar, bara Vinbärssnäckor, så jag har inte fått så mycket förstört. Kanske är det mördarsniglarna som varit den största boven i år?
skogstroll
ja det har varit rätt varierat, är svårt att hålla fuktnivån bra i växthuset också när det ömsom regnar ömsom blir varmt... Grönkålen jag har i landet ser mest ut som några pinnar med gröna tussar på, är några små gröna larver som hänger i trådar... sad.gif
Gåsis
Inga mördarsniglar har jag ännu men sork -cry-.gif Det är knappt något som fått stå orört i rabatterna den här sommaren. Massor av korta stumpar sticker upp där det borde blomma. Min mörkröda astrantia finns det inte ett strå kvar av, ginkon är helt ringbarkad, rapunkeln fick inte en blomma och så kan jag fortsätta. Jag hatar sork ranting.gif

/Åsa
titti49zon6
Inga mördarsniglar, ingen sork knappt några löss eller annan ohyra varlen på liljor, rosor eller clematis thanks.gif
endast under vintern har möss eller sork farit fram och ringbarkar en prydnadsapel och några stamrosor, knipsat lite på dom ovajordiska delarna på en del andra rosor
Sommaren har varit solig och varm och det har kommit lagom med regn bravo.gif
Trädgården prunkar fortfarande av rosor, clematis och massor av liljor och andra perenner
Flytta till Norrbotten så slipper ni klaga rotfl.gif iofs. finns det inga eller få jobb att få men vi kan ju leva på vad naturen ger
och dom som behöver pengar kan ju bege sig söderut en sväng
det vore väl perfekt eller????????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon