jåka
Hej vid vårat nybyggda garage hittade jag en vacker blomma, har aldrig sett en sådan förut. Det är nog ingen vild blomma
tror att det kan vara en perenn, som har kommit dit i grus eller med stenkrossen har ej så mycket jord där,
eftersom det är förberett för en carport har vi lagt dit mycket grus och större sten.

Kan någon se vad det är, jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara.

Den har mörka gröna blad vackra lila blommor i klassar, och stängeln är ca 40-50cm hög.

MVH
Veroncia
blomma5_redigerad-2.jpg

blomma4_redigerad-1.jpg

blomma2_redigerad-1.jpg

blomma_redigerad-1.jpg

Wargen
Ser ut att vara en besksöta, S. dulcamara. S. står för Solanaceae, eftersom det är en potatisväxt. Flerårig slingrande, ibland kallad för Sveriges enda lian även om jag tycker humle är mer som en lian... Den kan bli 180 cm. Tror oxå att den är giftig om än inte livsfarlig...men man ska nog inte låta barn tugga på de röda bären.
Bengt i Särö
[size="3"][/size]

Hej.
Den vackra blomman är släkt med potatisen,varning sprider sej med utlöpare,svårt ogräs.
Hälsningar
Bengt i Särö
Piccante
CITAT (Wargen @ 10-07-2007, 20:49) *
Ser ut att vara en besksöta, S. dulcamara. S. står för Solanaceae, eftersom det är en potatisväxt. Flerårig slingrande, ibland kallad för Sveriges enda lian även om jag tycker humle är mer som en lian... Den kan bli 180 cm. Tror oxå att den är giftig om än inte livsfarlig...men man ska nog inte låta barn tugga på de röda bären.

Solanaceae är familjen potatisväxter, släktet heter Solanum. En av våra lianer. Bären är inte giftigare än att jag har kunnat smaka på dem. De smakar så illa så det är nästan omöjligt att äta en dödlig dos om man inte tvingar i sig av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon