Gick en sväng i trädgården och fotade aklejor och hittade den här sötingen
[attachment=5010:Okänd_070710.jpg]
När jag sedan tittar på namnlappen är detta ingen akleja Kollar bladen och inser att det absolut inte är en akleja
[attachment=5011:Okänd__blad_070710.jpg]
Det är absolut inte heller det som det står på namnlappen, så nu går frågan till er: Vad är det??
Anki V
10-07-2007, 20:29
Thalictrum rochebrunianum, skuggviolruta(tror jag den heter på svenska) kanske
foto:jessica zon6 Mina blommar inte än.
/Anki
fruberglund
10-07-2007, 20:32
Så där ser bladen på mina aklejor också ut...och jag vet att mina är aklejor. Tyckte också det såg skumt ut men det ska nog vara så då
Eva 33c
10-07-2007, 20:56
Visst är det en akleja! Bladen som sitter på blomstjälken ska se ut så där. Titta på den här blomsterteckningen Och ingen annan växt har en sådan blomma.
Margith
10-07-2007, 20:58
Var ut en sväng till, du har rätt Fru Berglund När jag kikar bland bladen längst ner i backen, visst är det en akleja! Tyckte väl att bladen var bekanta Till mitt försvar vill jag bara säga att det står Anemone Narcissiflorum på namnlappen
kerstin z5-6
10-07-2007, 22:18
violrutan ser ut så här
jag tror jessicas bild visar en Aklejruta ...
Anki V
11-07-2007, 20:03
Ja, jag märkte det när jag "googlade" lite mer på Thalictrum rochebrunianum ......men inte gör det något! Jag gillar dom båda och båda finns som "årets frösådder" här hemma så det är bara att vänta och se.
Det verkar ganska så förvirrat när man söker på Thalictrum rochebrunianum . Många olika bilder och flera olika svenska namn blev det.
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.