Full version: skuggtåliga blommor
platina79
hej alla glada trädgårdsodlare!

Jag och min sambo har precis flyttat in ett nybyggt hus och jag ska odla två stycken rabatter på vår framsida, intill huset. Problemet är bara att det är skugga nästan hela dagen. Det är endast sol max 1 h på morgonen.

Finns det några blommor som klarar av att stå i skugga. Det vore trevligt att ha något som ger blommor och inte bara gröna blad.

Hoppas på några goda råd rolleyes.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Snödroppar, fänrikshjärta, lungört, hosta, penningört, vintergröna, ormöga, ulleternell, daggkåpa, flox, såpnejlika, stormhatt, höstaster och astillbe till exempel.
Mvh
Fenja
platina79
tack tack!! Nu ska jag ut och kolla runt sen blir det plantering av. Det ser så tråkigt ut med bara jord i rabatten just nu

thanks.gif
estet
Varför inte Skuggblad, rodgersia? Här en länk till en annan tråd: Monardas rodgersior
Jan Lindgren
Hej!
Blad behöver inte vara gröna. Ta och titta lite på hostorna så får du se en stor variation färger och former. Det finns ca 4000 att välja bland. Titta på nätet så hitter du massor eller hälsa på hos en trädgårdsamatör så kan du nog se en del i verkligheten. Trädgårdsamatörerna brukar ha växtmarknader vår och höst och där kan man hitta en mängd plantor dom inte finns i svenska växtbutiker.
MVH
Jan Lindgren
Boxer
höstanemon, lungört, silverax, alunrot, tovsippa, rosenplister
Krolliljan
Rams, sorgklocka, blekgul nunneört.
olgak
Krollilja och aklejruta klarar sig bra i skuggan här. Flocknäva och säkert andra nävor också som jag inte provat ännu. Man kan göra väldigt fina skuggplanteringar smile.gif!!
Mollis
Skär klockvippa (sägs ska ha sol-halvskugga men jag har den på norrsidan där ytterst lite sol förekommer) och Alunrot.

//Mollis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon