Monarda
Ge mig ett tips om en klätterros som kan trivas i zon 3-4 mot en södervägg och som inte angrips av rost. Finns det någon sådan? Tänker gräva upp min Minette som sprider sig för mycket och som blir så tråkig när det regnar och försöka med en klätterros i stället. Dom flesta andra rosor jag har har fått rost dom senaste två åren så det är jag rejält trött på.
kerstin z5-6
William Baffin , Henry Kelsey , quadra är friska
Kajsa
Jag har Etude mot en södervägg, det gör troligen att den inte fryser ner, men det kan bli väl varmt och torrt mot söderväggar, då ökar risken för mjöldagg/ svartfläcksjuka, men jag tycker Etude varit frisk, men jag vattnar varje vecka vid torrt väder.

Etude zon 4 ros, blommar till hösten

En ny pärla här är Bonica Climbing, bladen ser polerade ut, zon 5 fryser inte ner, den blir ca 2 m
den är jag väldigt nöjd med, helt frisk som det verkar. Köpt av Rosenposten.

Det är samma som rabattrosen Bonica 82 fast en klättervariant. Blommar till hösten.
Monarda
Tack för tipsen! Bonica Climbing verkar intressant, ett verkligt plus är ju ett blankt och fint bladverk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon