TantGredelin
Är det någon av er som har erfarenhet av att ta sticklingar av Clematis Fargesi "Summersnow"? Jag har försökt ett par gånger utan resultat. Min planta är fullkomligt underbar. Starkt växande och blommar överdådigt, därför vill många ha den. Jag har provat att ta med lite "klack" och sedan har jag 1) satt i sandfyllda krukor som jag ställde i skuggan 2) satt dem i trädgårdslandet 3) satt dem i vatten inomhus. Något av de där sätten brukar funka på de flesta sticklingar jag har tagit av andra växter, men jag har just ingen erfarenhet av klematis.
TantGredelin
Är det ingen som har tagit sticklingar av klematis som kan berätta hur man gör?
mamamaggan
Har tagit stcklingar av min alpklematis. Har bara gjort som med vanliga sticklingar. Klippt av en topp med 3 - 4 bladpar, tagit bort det nedersta , stoppat ner det i såjord och hållit fuktig . Funkar rätt så bra , tror att 4 av 8 tog sig .
TantGredelin
Tack! Ja det kanske är toppen man ska ta, jag har krånglat till det när jag har försökt få med lite äldre ved. När man ska ta sticklingar av buskar, t ex schersmin, har jag lärt mig att man ska göra så. Men nu ska det toppas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon