Cassiopeia
Hej

Jag har nu en hylla med örter i krukor på vår balkong, det är citrontimjan, oregano, dragon, timjan, persilja och gräslök.
Nu tänkte jag att jag kanske kan få några av örterna att övervintra genom att flytta dem till sommarstugan och plantera dem där. Det är nog inte så troligt att jag kan plantera dem på friland för vi har så lite jordmån där (berghäll), utan förmodligen måste jag fixa någon slags upphöjd bädd. Vilka örter tror ni jag kan övervintra och hur gör jag för att ge dem bäst chans?

Kanske ska tillägga att allt är planterat som plantor, alltså inte frösått. Gräslöken, dragonen och timjan har jag fått från svärmors trädgårdsland och resten har jag köpt som småplantor och de har nu växt till sig rejält.

MVH Carina
Chamomille
ALLA kan du övervintra. Kanske inte på berget då kanske... Har di ingen skreva eller dyligt som du kan hälla nån säck jord i. Vi har alla dessa ute år efter år... De e klart, ingen snö och kallt så har väl nån strykit med. Vet ej vilken zon du bor i.... 3 har vi.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp alla kan övervintra men det bör vara bra dränering. Persiljan är dock 2-årig = den går upp i blom andra året så man brukar så nya plantor varje år men man kan ju övervintra persilja med man hinner ju skörda en hel del innan de går upp i blom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon