Hej på er.
Nu är jag brydd minnsann. I mars sådde jag rhod.frön som grodde villigt med minst hundra plantor vilka dog allteftersom men nu återstår 17 st. vad det nu är. Efter att nästan ha stått stilla hela våren och försommaren så började det äntligen hända nåt i sålådan.
Plantorna är nu så stora att de måste få komma i egna krukor. Men jag är mycket tveksam om det är rhod. eftersom bladen är svagt tandade och icke läderartade. Sådden skedde i rhod.jord. Kan någon se på bifodad bild vad det kan vara.
Ha en skön dag.
kerstin z5-6
11-07-2007, 09:04
Bilden är pytteliten .. kan du göra den större??
Jan Lindgren
11-07-2007, 23:01
Hej!
Plantorna är så amå ännu. Kruka upp dem och ge dem lite gödsel så får du se vad du har. Det kanske är lövfällande rhododendron. Var har du fått fröna ifrån. Vill du så rhododendron så kan du köpa frön från Svenska Rhododendronsällskapet i höst. Du kan också samla egna frön man eftersom du inte vet vem som är far till fröna så är har du ingen aning om vad det kan bli. Rhododendron frön gror mycket lätt så så glest. Sår du dem redan på hösten och sätter dem under ett lysrör ca 16 tim per dygn så tjänar du åtminstone två års tillväxt. Så i ren ogödslad torv och gödsla försikyigt när de börjat växa. Gödslar du inte så växer set inte man plantorna överlever i flera år som småttingar. Det kan vara praktiskt att veta om du får för många plantor och inte hinner tahand om dem samma år.
MVH
Jan Lindgren
Jag har också sått roddis...men jag satte bara ett par st frön och en kom upp...den är omskolad och är nu ca 5 cm hög...du skrev, Jan Lindgren, att man skulle gödsla för att få dem att växa...och min roddis planterade jag om för ca 3 veckor sedan så det borde vara dax för den att få lite gödsel...men har du nått att rekomendera eller duger vanlig flytande blåkorn?
Jan Lindgren
12-07-2007, 12:19
Hej!
Det går bra med flytande blåkorn men använd max halva doseringen. Lite men ofta är bra för alla växter.
MVH
Jan Lindgren
Hej igen.
Rhod.fröna är från en egen buske.
CITAT (Jan Lindgren @ 12-07-2007, 13:19)

Hej!
Det går bra med flytande blåkorn men använd max halva doseringen. Lite men ofta är bra för alla växter.
MVH
Jan Lindgren

för svaret...då ska jag köra på med blåkorn...
föresten...får man fråga varför bara halva dosen?...
Jan Lindgren
12-07-2007, 22:00
Hej!
Är fröna från egen buske och du har nväny ren jord så är det naturligtvis Rhododendron. Små plantor tål inte alltid för stark näring. Rhododendron kan vara lite känslig. Jag uttryckte mig lite oklart. Det ska vara halv koncentration eller lägre. Det är bättre för plantan att få lite gödsel ofta än en hög dos varje vecka. Alla växter ska ha ca halv koncentration vid varje vattning så växer de bättre. Det är därför det är olämpligt att använda naturgödsel på det sätt som de flesta använder det. Man lägger på en hög dos på våren och sen sår man eller planterar. Växten får en alltför hög koncentration av näringsämnen och växer sämre samtidigt som det läcker ut näringsämnen i miljön. Många så kallade kravodlare är miljömarodörer. Man måste naturligtvis använda naturgödsel så att man blir av med det men det måste användas med förstånd.
MVH
Jan Lindgren
Tack snälla alla ni som svarat på mitt inlägg. Visst, det helt logiska är ju att har man satt rhod.frön borde det också vara rhod., men jag kan likväl inte se nån som helst likhet med denna växt. Å andra sidan är det inte helt ovanligt att det kommer upp plantor som inte borde höra hemma i frösådden. I år sådde jag tex. en malvasort och upp kom tre plantor som jag till slut tyckte var förvillande lik persilja och som sedan visades vara persilja, genom lukten. I en kruka med en amaryllis har det kommit upp tre plantor av okänt slag efter att den blev toppdressad tidigare iår.
Mina 17 sk. rhod. ska nu hälften sättas i rhod.jord och andra halvan i vanlig jord så får vi se hur det utfaller.
Ha en skön dag på er allihop och en trevlig helg. Min man kommer hem idag efter en vecka i Finland.
Mvh
Okej...tackar för informationen...ska definitivt köra med halva doseringen i fortsättningen....men en till fråga...

...om jag vattnar varannan - var tredje dag när det är växlande soligt och molnigt...och vissa perioder måste jag vattna varje dag för solen är framme hela tiden...hur ofta ska jag då vattna med näring...???...klurit det där...men nu har jag ju näringsvattnat var 8-9:e dag ungefär....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.