Jag har suttit och läst om lavendelsticklingar. På vissa ställen står det att de ska tas antingen tidigt eller sent på året. På andra ställen står det att de ska tas mitt i sommaren....

När ska jag ta dem?
På vissa ställen står det att de ska tas med klack och på andra att det inte behövs någon klack.
Jag skulle vilja ta sticklingarna nu går det?
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2007, 10:51
Du kan ta lavendelsticklingar nu, lavendel är ganska lättrotat och man kan göra sticklingsförökningen på många sätt alla verkar funka så det är därför du hittar massor av olika råd
Ok, tack för svar!
mamamaggan
11-07-2007, 20:13
Jag tog sticklingar för någon månad sedan och det har gått bra. Tog några med klack och några utan och jag har inte märkt någon skillnad utan de flesta tog sig.
Plantan som jag tog dem från blev mycket mycket finare efteråt. Har aldrig haft så fin lavendel någon gång.
Österläge
12-07-2007, 16:46
Jag tog flera lavendelsticklingar för en dryg månad sen, men de har inte tagit sig alls! De verkar inte ha dött, har inte vissnat, men de har inga rötter! Vad kan det bero på tro?!?
Jag brukar ta massa lavendelsticklingar på våren varje år, vissa år tar sig någon liten rackare och bildar rötter, för det mesta blir det ingenting. Jag har tagit både med klack och utan. Har ni som lyckas några tips för att förbättra utfallet? Skall man sätta sticklingarna i vatten tills de bildat rötter eller skall man sätta dem direkt i t ex sand? Rossticklingar brukar jag lyckas med.
mamamaggan
26-07-2007, 10:11
Satte mina sticklingar direkt i såjord. Hade inga plastpåsar över utan lät dem stå i mitt växthus d v s ett sådant där litet med hyllor och med plastöverdrag. Har det inte stängt men kollade sticklingarna varje dag så att de varken blev för torra eller blöta.
När det börjat växa ut nytt på dem så flyttade jag ut krukorna på verandan men inte i direkt sol på en gång. Nu sitter de planterade i rabatten.
*Ulrica*
26-07-2007, 11:51
Jag hakar på med lite följdfrågor:
Jag tog sticklingar för någon månad sedan och 70% har rotat sig och börjat växa. Ingen klack, inga blomskott, såjord och gott om vatten. Ska jag beskära dem? De blir ju bara långa och så ser ju inte lavendel som man köper ut, den är ju snarare superbeskuren...
Hur ska jag sköta mina lavendelsticklingar?
e9olivia
26-07-2007, 12:20
Ursäkta en novis, men vad är en klack???
CITAT (e9olivia @ 26-07-2007, 13:20)

Ursäkta en novis, men vad är en klack???

Jag lånar en bild för att visa vad en klack är:
e9olivia
27-07-2007, 10:38
Aha... Tack så mycket!
grejen med sticklingar är att man vill ha en moderplanta i full tillväxt..
en växt som har blommat är har stannat i tillväxt. de man kan göra är att klippa ner moderplantan några veckor innan
om tex vill ta stickling i juli.. man kan ju även föröka genom delning, fast då kan de vara bra o vänta lite till..
Men ska ha rejält saftspända skott och de får inte vara för veka men inte heller för hårda..Det är jätteviktigt att man ser till att de inte kan torka ut ..de dunstar genom bladverket så därför ska man täcka med plast..helst mjölkvit..Det ska vara tätt i stort sett..sen kan man öppna och kika ibland och plocka bort växtdelar som vissnar och eventuellt spraya med vatten...Detta gäller sommarsticklingar i allmänhet..
Traktor
10-09-2007, 09:58
Lite sent inlägg kanske men jag fick Hemmets Veckotidning idag och där stod följande om lavendelsticklingar:
"Rosmarin, buddleja, lavendel och timjan hör till de växter som lätt får rötter i vatten och som är lämpliga att ta sticklingar av nu. Sätt dem i en flaska med vatten som du byter varje vecka. I februari till mars planterar du dem i krukor med såjord och i maj har du fina rotae plantor att. plantera ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.