|
*Ulrica*
11-07-2007, 12:24
Har jätteproblem med sniglarna vi också. Förra året var det knappt några... Vi har tillverkat varsin käpp med en vässad metallplåt i ena änden som vi går runt och halshugger sniglarna med på kvällarna. På en halvtimme kan vi lätt komma upp i fler än 500 stycken. Varje kväll. I tre veckor.... Nu är vi rätt trötta på detta. Hela ytterdörren är full av snigelspår och i förrgår hade en hunnit ända in i hallen! Med mer än 3000 m2 tomt omgärdat av åkrar och skog samt en stooor damm på tomten känns det inte som om det tar slut någongång.... Jag har läst en massa om detta nu. Mycket myter, åsikter, antaganden men en hel del fakta också. Jag är intresserad av det mest effektiva sättet att bli av med eländet. I denna tråden tänker jag berätta vad jag har kommit fram till och lägga in en massa länkar så att ni kan läsa mer själva. Bra artikel på Wikipedia om mördarsniglar.Snälla, låt denna tråden slippa en massa moraliska och etiska åsikter om snigeldödande. De ska dö. Punkt slut.
Man kan minska antalet något med kemisk bekämpning, men jag har mycket svårt att se det som någon lösning för att skydda en hel tomt! Kanske enskilda rabatter.
*Ulrica*
11-07-2007, 12:41
1. Metaldehyd I europa säljs snigelmedel med 4-6% metaldehyd, samma som i metatabletter. Sniglarna slemmar ihjäl direkt efter konsumtion. Andra djur som maskar, igelkottar etc. äter inte medlet men däremot kan fiskar och andra vattenlevande djur skadas om man lägger medlet i dammen etc. Det påverkas inte av regn. Tidigare på forumet har det talats om medlets giftighet. Vad jag har förstått krävs det några kilo snigelgift för att få i sig tillräckligt med metaldehyd för att bli sjuk. Ett kilo korn innehåller 40 gram metaldehyd. Jag tror inte nån har lust att stoppa i sej ens en näve av de där kornen.... Läs på engelska om metaldehyds giftighet här. Dessutom har flera av medlen, tillexempel Celaflor Schneckenkorn Limex och Etisso Schneckenlinsen en "VPA-m repellent" som gör att tex. husdjur tycker att medlet smakar jätteäckligt och alltså inte äter det. Efter att ha blivit uppätet av en snigel bryts medlet ned till koldioxid och vatten. Läs på tyska om Spiess Urania SchneckenkornLäs på engelska om metaldehyds farlighet som snigelgiftLäs mer på engelska om metaldehydEtt svenskt företag har börjat sälja Celaflor Schneckenkorn Limex på internet för 500:- kilot. Skamlöst då man kan beställa detta från Tyskland för ca. 150 Skr + frakt för samma mängd.
*Ulrica*
11-07-2007, 12:47
2. Järn-3-fosfat Det vanligaste medlet i Sverige, små blåa korn. Finns två medel i Sverige som innehåller detta. Inte lika effektivt som metaldehyd. Innehåller järnfosfat samt lockämnen. Känsligt för regn. Kan käkas upp av fåglar då dessa gillar detta ämne och inte skadas av det. Dyrt som guld om det köps i Sverige - ca 200:- kilot. Ungefär halva priset i Danmark och Tyskland. I en del kommuner i Danmark har detta medel börjat delas ut gratis till invånarna. Något att ta efter i Sverige kanske? Läs mer 1Läs mer 2Läs mer 3 (på tyska)
*Ulrica*
11-07-2007, 12:55
3. Mesurol Får användas i Sverige ov odlare som innehar licens för bekämpningsmedel klass 2. Kan köpas från Tyskland, tex. Bayer Mesurol Schneckenkorn.Har inte läs på så mycket om detta eftersom det är betydligt giftigare än metaldehyden och kan blandannat skada insekter. Mesurol är ett annat namn för merkaptodimetur. Läs en PDF från kemikalieinspektionen om mesurol.
*Ulrica*
11-07-2007, 13:05
CITAT (KURT @ 11-07-2007, 13:30)  Man kan minska antalet något med kemisk bekämpning, men jag har mycket svårt att se det som någon lösning för att skydda en hel tomt! Kanske enskilda rabatter. Jag har läst en del succéhistorier. Självklart går det inte att utrota dem. Men om man minskar ner antalet så att ett minimum av dem övervintrar och sedan börjar sprida medlet på strategiska ställen tidigt nästa vår så tror jag att man slipper få in dem i hallen nästa sommar iallafall!
*Ulrica*
11-07-2007, 13:22
4. Nematoder
Dessa rundmaskar är visserligen inget kemiskt bekämpningsmedel men jag vill ändå nämna dem eftersom de börjar bli populära.
Den aktuella nematoden (rundmasken) finns inte här i Sverige så att introducera den i den Svenska naturen kan vara lika illa som att ta hit mördarsnigeln.... eller som att plantera in nilgädda i Victoriasjön....
Detta hittade jag på Wikipedia om dessa snigelbekämpande nematoder: "A recent development in the control of slugs is the introduction of 'Nemaslug', a microscopic nematode (Phasmarhabditis hermaphrodita) that will seek out and parasitize slugs, reproduce inside them and kill them. The nematode is applied by watering onto moist soil, and gives protection for up to six weeks, though is mainly effective with small and young slugs under the soil surface. The nematode is only effective in warm, moist conditions, above about 20°C. "
Alltså, med den här "sommaren" vi har haft hittills skulle temperaturen sätta käppar i hjulet för nematoderna.
*Ulrica*
11-07-2007, 13:42
5. Koppar
Inte heller en kemikalie men kanske något att testa?
Jag har läst på flera ställen att mördarsniglarna inte gillar koppar i form av kopparrör och plaströr invirade i kopparfolie. Ingen aning om det fungerar men man skulle alltså omgärda sina plantor etc. med kopparrör. Dyrt. Någon som vill utföra ett ovetenskapligt test?
CITAT (*Ulrica* @ 11-07-2007, 13:42)  5. Koppar
Inte heller en kemikalie men kanske något att testa?
Jag har läst på flera ställen att mördarsniglarna inte gillar koppar i form av kopparrör och plaströr invirade i kopparfolie. Ingen aning om det fungerar men man skulle alltså omgärda sina plantor etc. med kopparrör. Dyrt. Någon som vill utföra ett ovetenskapligt test? Det finns också koppartejp, eller koppar remsor som man skall sätta på krukor, eller på t ex en träsarg. Vet inte om det fungerar (skeptisk)
*Ulrica*
11-07-2007, 14:09
6. Järnsulfat Det finns inget snigelmedel som innehåller järnsulfat utan de som testat har använt sig av exempelvis järntillskott för grisar. Detta innehåller dock inget lockmedel som drar till sig sniglarna och dessutom regnar det bort. Verkar alltså inte särskilt effektivt. Har någon erfarenhet av att blanda järnsulfat med något lockämne och lyckats ha död på sniglarna? Läs längst ned i den här artikeln
TantGredelin
11-07-2007, 16:49
Jag har full förståelse för att ni vill använda er av vilka medel som helst när ert problem är så stort som det är. Men om ni lyckas avliva alla sniglarna den här sommaren, så måste ni väl kombinera det med att skydda era snigelfria ytor så mycket det bara går, för annars kommer de väl vällande igen nästa år. Fast skydda 3000 kvadratmeter låter svårt. Jag tycker det är ganska bra balans här på forumet när det gäller attityder till bekämpning. De mest ömsinnade har nog ingen egen erfarenhet av eländet. Själv har jag måttliga problem, vi plockar kanske 10-15 om dagen, men eftersom vi har en granne som helt ignorerar problemet, så läser jag noga allt som skrivs och är beredd på invasion mot slutet av sommaren. Dina upplysningar och länkar var ytterst informativa, tack! Hoppas du rapporterar hur det där tyska medlet fungerar, som du har beställt.
CITAT (KURT @ 12-07-2007, 07:17)  Läste i en läsarkommentar att någon glömt en skål hundmat ute. Nästa morgon var det ett 50-tal sniglar i hundmaten. Det måste jag testa  För övrigt fungerar min fälla med öl i också bra. Ska göra några fler idag  Detta medel verkar ju vara bra. Inte farligt för andra djur och människor. Men det var väldigt dyrt! 1298:- räcker till 200 m2 http://www.bioplant.dk/Nyttedyrse/produkte...CFSUNZwodcxXOlQ
Monica M zon 4
12-07-2007, 10:52
Intressant att Spiess Urania Schneckenkorn, som ska vara effektivare än vanligt snigelgift, är billigare. I andra fall är ju det dyraste det bästa. Är det nån som har testat Spiesskornen?? Jag använder vanligt snigelgift men är lite less på att det förstörs av regnet så man får ständigt fylla på. Å dyrt blir det!
Jag har som tur är inte problem med sniglar... men en fråga har jag ändå.. äter sniglarna ALLA olika växter eller är det vissa sorter dom inte äter?
*Ulrica*
12-07-2007, 14:31
CITAT (AnitaO @ 12-07-2007, 09:09)  Detta medel verkar ju vara bra. Inte farligt för andra djur och människor. Men det var väldigt dyrt! 1298:- räcker till 200 m2 http://www.bioplant.dk/Nyttedyrse/produkte...CFSUNZwodcxXOlQDet är priset om du köper det i Sverige. Utomlands är det halva priset av någon anledning. CITAT (Monica M zon 4 @ 12-07-2007, 11:52)  Intressant att Spiess Urania Schneckenkorn, som ska vara effektivare än vanligt snigelgift, är billigare. Alla medlen är billigare utomlands. Schneckenkorn går inte att köpa i Sverige, hade det det så hade det säkert varit dubbelt så dyrt om man ska förlja prislogiken på andra medel. CITAT (dahla @ 12-07-2007, 14:04)  Jag har som tur är inte problem med sniglar... men en fråga har jag ändå.. äter sniglarna ALLA olika växter eller är det vissa sorter dom inte äter? Nej inte alla växter. Vissa är deras favoriter, tex. Hosta. Andra växter tar de i reserv och åter andra ska vara mer snigelsäkra. Vet dock inte vilka.
Monica M zon 4
12-07-2007, 16:16
Om jag räknar rätt kostar Spiesskornen ungefär 60 kr/kg. Vanligt snigelfritt kostar ungefär 100 kr/kg. (Det var vad jag betalade i maj i Tyskland. ) Tycker ändå det är konstigt att Spiesskornen är billigare om de är effektivare. Nån hake måste det vara. Säljs Spiesskornen ute i vanliga handeln? Jag såg inga såna i affären där jag handlade. Är det ingen forumist som testat medlet?
Järnsulfat dödar inte bara mossa och maskrosor ska ni veta! Vattna med det på utsatta ställen, de flesta växter verkar tåla det.
*Ulrica*
13-07-2007, 10:43
CITAT (Monica M zon 4 @ 12-07-2007, 17:16)  Om jag räknar rätt kostar Spiesskornen ungefär 60 kr/kg. Vanligt snigelfritt kostar ungefär 100 kr/kg. (Det var vad jag betalade i maj i Tyskland. ) Tycker ändå det är konstigt att Spiesskornen är billigare om de är effektivare. Nån hake måste det vara. Säljs Spiesskornen ute i vanliga handeln? Jag såg inga såna i affären där jag handlade. Är det ingen forumist som testat medlet? Priserna beror säkert på: 1. I vilken affär du köper det - på nätet, i en storstad, i billiga byggvaruhuset etc. etc. 2. Vilken storlek på förpackningen. Man kan inte jämföra 5-kiloshinkar med 500-gramsförpackningar. 3. Spiess Urania-kornen är även lite billigare än andra medel som innehåller metaldehyd. De kanske har billig arbetskraft... Jo, Spiess Urania-kornen ska finnas även i butiker, inte bara på nätet.
Monica M zon 4
13-07-2007, 16:37
Väntar med spänning på din testrapport. Ska ner till Österrike nästa vecka så jag ska hålla utkik efter snigelgift! Finns inget snigelgift kvar här i våra trakter längre så jag kanske kan köpa en rejäl laddning och sälja dyrt här!
Österläge
16-07-2007, 08:55
Jag ska till Frankrike i augusti, tänkte kolla vad de har där... Mina föräldrar köpte ett medel med metaldehyd där förra året o det funkade jättebra, men man vill ju gärna veta om det är giftigt som en del säger...
Ser fram emot din testrapport Ulrica!
Sommartorparn
17-07-2007, 07:35
Jag antar att de här gifterna dödar alla slags sniglar, inte bara mördarsniglar. Är det någon som vet vad som händer med igelkottar o fåglar om de sedan förtär dessa förgiftade sniglar?
Läste just detta om Ferramol: Det er ufarligt for pindsvin, børn, hunde, katte, fugle m.m. Alle ingredienser anvendes som fødevarer. Heller ikke snegle der er døde af SnegleFri Ferramol, kan skade f.eks. pindsvin der æder de døde snegle. (Pindsvin är alltså igelkottar) http://www.snegleforum.dk/shop/sneglefri-ferramol-10c1.html
Anette på Boäng
17-07-2007, 14:47
Jag har mailat med kemikalieinspektionen idag och de svarar så här om Metaldehyd:
I bekämpningsmedelsregistret på www.kemi.se kan du få fram att det finns sju preparat med metaldehyd vars godkännande har upphört 1974-1981. Så det var längesedan det fanns på den svenska marknaden. Metaldehyd bedöms just nu som aktiv substans på lista 3a inom EU-programmet. Det är Österrike som är rapportörland. Vad jag kan se hittills är att det finns risk för fåglar och däggdjur. I Miljöbalken finns den här informationen om användning, import och saluförande av bekämpninsgmedel: "Godkännande av bekämpningsmedel
13 § Kemiska eller biologiska bekämpningsmedel får inte importeras från länder som inte är medlemmar i Europeiska unionen, släppas ut på marknaden eller användas utan att vara godkända enligt 14 § av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.
14 § Ett godkännande får lämnas om medlet är godtagbart från hälso- och miljöskyddssynpunkt och behövs för de bekämpningsändamål som anges i 5 eller 6 §."
Det är Kemikalieinspektionen som godkänner bekämpningsmedel i Sverige. Så sammantaget är det väl inte så bra att tipsa om hur man kan köpa något som enligt lag inte får användas i Sverige.
Det betyder enligt min tolkning att det är förbjudet att sälja eller använda det i Sverige, eftersom det inte finns som godkänt preparat.
*Ulrica*
17-07-2007, 17:14
CITAT (Anette på Boäng @ 17-07-2007, 15:47)  det var längesedan det fanns på den svenska marknaden. Så sammantaget är det väl inte så bra att tipsa om hur man kan köpa något som enligt lag inte får användas i Sverige.
Det betyder enligt min tolkning att det är förbjudet att sälja eller använda det i Sverige, eftersom det inte finns som godkänt preparat. Hm... kolla på www.snigelbort.nu Visserligen skamlöst dyrt, men det finns.
Är det någon som vet om/var man (som privatperson) i Sverige kan köpa Snigelfritt/Ferramol i storpack? I Danmark kan man tydligen köpa Ferramol i 25-kilossäck för 1675 danska kronor - vilket ju blir ett rätt ok kilopris. (Det danska kilopriset på Ferramol i småförpackningar verkar ligga betydligt högre än i Sverige.) Slår man sig ihop några stycken - t ex i en koloniförening - så är ju 25 kg inte orimligt mycket, med tanke på snigelplågans omfattning. Se näst längst ned till höger på sidan! http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/skadevolder.php?skade_id=9
Åsa, mälardalen zon 2
18-07-2007, 09:31
Om det inte har ändrats på sista tiden så finns det inte storpack i Sverige att köpa inte ens för yrkesodlare, största förpackningen yrkesodlare får köpa är 1kg. Känns väldigt fånigt när man har stora ytor att strössla på att man hela tiden måste öppna en ny förpackning det borde ju vara billigare och enklare att sälja i säck till yrkesodlare (kanske kemikalieinspektionen är rädd att man ska frestas sälja i lösvikt?? vilket är förbjudet eftersom det måste finnas rätt märkning på varan som går hem till konsument).
Anette på Boäng
19-07-2007, 08:59
I Tyskland vekar man kunna köpa 25 kg för under 100 Euro. Vet inte hur det går med frakten bara. Skall se om jag kan hitta en källa nära gränsen. Jag har ju mer än ett halvt hektar trädgård och då räcker 25 kg bara till en behandling.............
Vet inte om detta möjligen kan vara ett alternativ: [attachment=5310:snigeldynamit.jpg] För er som kanske inte vet: Det finns faktiskt något som heter snigeldynamit men det är tyvärr för ett helt annat användningsområde Snigeldynamit
Chamomille
20-07-2007, 09:51
CITAT (Emssal @ 20-07-2007, 10:47)  Vet inte om detta möjligen kan vara ett alternativ: [attachment=5310:snigeldynamit.jpg] För er som kanske inte vet: Det finns faktiskt något som heter snigeldynamit men det är tyvärr för ett helt annat användningsområde Snigeldynamit
*Ulrica*
20-07-2007, 11:40
CITAT (Sommartorparn @ 17-07-2007, 08:35)  Jag antar att de här gifterna dödar alla slags sniglar, inte bara mördarsniglar. Är det någon som vet vad som händer med igelkottar o fåglar om de sedan förtär dessa förgiftade sniglar? Jag vet inte men jag antar att de inte skulle må så bra om det är metaldehyd i medlet. Däremot ska järnfosfatet i tex. Ferramol vara helt ofarligt, tom. begärligt för fåglar. Vissa medel med metaldehyd har ett avskräckningsämne i sig som djur tycker luktar äckligt så att de inte ska få det i sig av misstag. Själv har jag inte mycket andra sniglar i trädgården. Jag har sett färre än 10 av både skogs- och åkersnigel i år. Tyvärr har vi heller inga igelkottar, vi har för mycket grävling här. Jag har också läst att djur inte gillar att äta mördarsniglar eftersom de är så extremt slemmiga.
*Ulrica*
20-07-2007, 11:56
Detta kan man läsa på "Metaldehyde Slug Bait - How Dangerous is it in the Garden? by Bill Meyer" angående hur giftigt snigelmedel med metaldehyd är: “It is toxic to all mammals and birds, but not to aquatic life. Breakdown in the environment is rapid. The average amount necessary to be fatal for a dog is somewhat variable, with the lowest being 100mg/kg, or 100 milligrams per kilogram of dog weight. This would roughly be a tablespoon of bait for the average dog. For cats, twice the amount per kilogram of body weight. Cats in general do not have excessive interest in the bait products, so are not considered to be very much at risk. Dogs are likely to remain at risk because of their interest in eating almost anything edible, but the most danger to them lies in improper use and storage rather than from areas in the garden where it has been properly applied. Because of concern over poisoning from what could be an attractive bait, makers of slug baits containing metaldehyde were required to include denatonium benzoate, commonly known as Bitrex, the most bitter-tasting substance in the world. The amount of Bitrex was upped from 30ppm to 300ppm in late 2003, a tenfold increase, to help further reduce the number of poisonings.” För källhänvisningar se länken ovan.
*Ulrica*
20-07-2007, 12:03
Tips för användning av snigelmedel med metaldehyd (även användbart för andra medel): "Proper use in the garden - Metaldehyde baits should be used sparingly and always spread evenly. Never apply in piles or lines. It is very toxic to slugs, and one small bait pellet half the size of a rice grain can kill several slugs. No more than 3 or 4 pellets per square foot should be applied. Application time - The first application should be made very early in spring to eliminate as many overwintering adults as possible. Eggs also overwinter and begin hatching as the weather warms. A second application should be made as soon as any small young slugs are seen or 4-6 weeks into the season. After this, monitor for slugs and apply if needed. Many slugs hide in areas around beds, against foundations or in lawns. Applications should include these areas as well to be effective. Slugs will migrate in from untreated areas, so the original two applications will not be enough, even if they eliminated all slugs within the treated zone. Fall applications are effective but not the most efficient, because many of the adults that would otherwise overwinter usually do not survive the winter anyway for one reason or another. " Även denna text kommer från: Metaldehyde Slug Bait - How Dangerous is it in the Garden? by Bill Meyer
*Ulrica*
20-07-2007, 14:00
Redigerat.
*Ulrica*
23-07-2007, 17:30
Redigerat.
förlåt om jag är trög...men vilket medel är det du köpt från Tyskland? Ferramol eller det mer tvivelaktiga innehållande metaldehyd?
*Ulrica*
25-07-2007, 08:48
Redigerat.
Österläge
25-07-2007, 14:16
Jag läste i en länk tidigare i tråden om att metaldehyd under naturliga förhållanden endast omvandlas till Co2 och H2O, det låter ju bra! Sa det till mannen som är naturvetare (själv har jag noll koll på sånt) o han var tveksam, sa att dehyder alltid är giftiga... Mysteriet fortsätter!
*Ulrica*
25-07-2007, 18:16
CITAT (uteplatsen @ 25-07-2007, 15:16)  Jag läste i en länk tidigare i tråden om att metaldehyd under naturliga förhållanden endast omvandlas till Co2 och H2O, det låter ju bra! Sa det till mannen som är naturvetare (själv har jag noll koll på sånt) o han var tveksam, sa att dehyder alltid är giftiga... Mysteriet fortsätter!  Kommer inte ihåg exakt var det stod men stod det inte att snigelmedlet omvandlas till CO2 och H2O efter att sniglarna har konsumerat det?
ulrica, ditt medel verkar intressant, kan du pm:a länken till var du köpte preparatet?
Österläge
26-07-2007, 14:32
CITAT (*Ulrica* @ 25-07-2007, 19:16)  Kommer inte ihåg exakt var det stod men stod det inte att snigelmedlet omvandlas till CO2 och H2O efter att sniglarna har konsumerat det? Så var det säkert! De löses ju inte upp i regn, vad det verkar, så det måste vara efter konsumtion som de blidar CO2 o H2O.
ingrid fuxwall
01-08-2007, 21:58
Vi har haft problem med dessa sniglar i flera år och att ta tusen stycken några gånger per dygn har varit vardagsmat för oss ända fram tills i våras då det helt plötlsigt sällan blev mer än några hundra - grannarna hade börjat med effektiva medlel
Har ingen insikt i hur farliga dessa snigelmedel är men de - sniglarna är jobbiga och förstör allt - tänk på det Ni som fördömmer motmedel.
ingrid
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-08-2007, 21:58)  Vi har haft problem med dessa sniglar i flera år och att ta tusen stycken några gånger per dygn har varit vardagsmat för oss ända fram tills i våras då det helt plötlsigt sällan blev mer än några hundra - grannarna hade börjat med effektiva medlel
Har ingen insikt i hur farliga dessa snigelmedel är men de - sniglarna är jobbiga och förstör allt - tänk på det Ni som fördömmer motmedel.
ingrid Sniglarna kanske tycks förstöra "allt", men de äter faktiskt bara växter. Skulle man däremot använda medel som skadar andra djur eller människor så är det nog betydligt mera allvarligt .
Gossen Ruda
02-08-2007, 07:26
Jag har faktiskt nästan lyckats utrota kräken i min trädgård. Började runt midsommar när regnet lockade fram dom. Det blev stamp och klippmassaker varje kväll och även så fort jag såg en snigel. Jag hade vissa slaktplatser där det låg hundratals snigellik som i sin lockade kompisar som blev klippta och som i sin tur lockade kompisar....
För några veckor sen köpte jag vanligt snigelmedel och spred ut. Nu ser jag bara nån enstaka snigel då och då som dessutom tycks komma in från grannarna. Där finns det å andra sidan inte så många, är omringad av gräsmattor och plattsättningar.
*Ulrica*
02-08-2007, 09:23
Vi har heller knappt några sniglar längre. Samma metod som Ruda. Vet inte om minskningen av sniglar beror på vårt kämpande dock, tycker det verkar mindre sniglar även ute på vägen utanför oss där det för en månad sedan var rena slembanan. Kanske har sniglarna paus.... Fler som märkt av en minskning av antalet den senaste veckan - 10 dagarna?
Jupp...mina sniglar har varit lika många under hela sommaren trots idogt klippande (Tror dom bor hos grannen  ) men nu är det nästan inga alls. Det kanske var så kallt några dagar att dom gick och lade sig för gott. Jag var nästan själv beredd att gå i ide förra veckan ..hehe
*Ulrica*
02-08-2007, 17:16
Hm... njaä... de trivs visst som allra, allra bäst när det är runt 10 grader så det kan inte vara förklaringen...
ingrid fuxwall
02-08-2007, 20:36
CITAT (KURT @ 02-08-2007, 06:30)  Sniglarna kanske tycks förstöra "allt", men de äter faktiskt bara växter. Skulle man däremot använda medel som skadar andra djur eller människor så är det nog betydligt mera allvarligt . Förklara dig gärna närmare. Självfallet äter de bara växter men det är ju det enda som växer i min trädgård. Ok jag har möbler också men dem är jag tvungen att tvätta med högtryck för att kunna sitta på - efter sniglarnas framfart. ingrid CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2007, 08:26)  Jag har faktiskt nästan lyckats utrota kräken i min trädgård. Började runt midsommar när regnet lockade fram dom. Det blev stamp och klippmassaker varje kväll och även så fort jag såg en snigel. Jag hade vissa slaktplatser där det låg hundratals snigellik som i sin lockade kompisar som blev klippta och som i sin tur lockade kompisar....
För några veckor sen köpte jag vanligt snigelmedel och spred ut. Nu ser jag bara nån enstaka snigel då och då som dessutom tycks komma in från grannarna. Där finns det å andra sidan inte så många, är omringad av gräsmattor och plattsättningar. Som sagt de senaste åren har jag ägnat sniglarna kanske två till fyra timmar per dygn under deras period men inte försvinner de för det. Det finns alltid någon sten de gömmer sig under och är inte dörren öppen så klättrar de på väggarna och försöker hitta någon springa för att komma in i huset. ingrid som inte förstår skillnaden mellan de olika medlen - förklara gärna CITAT (Nina K @ 02-08-2007, 17:19)  Jupp...mina sniglar har varit lika många under hela sommaren trots idogt klippande (Tror dom bor hos grannen  ) men nu är det nästan inga alls. Det kanske var så kallt några dagar att dom gick och lade sig för gott. Jag var nästan själv beredd att gå i ide förra veckan ..hehe  Kallt!! Här frodas sniglarna och speciellt ute i naturen, där ingen går med sax och klipper dem. Var och plockade hallon i dag och ända upp på en meters höjd hade snigeln tagit sig för att kalasa på samma hallon som jag tänkte plocka. För att inte tala om de stackas kantarellerna, så där håller jag inte med - sniglarna frodas i fukten
Jo, alltså, jag var inte riktigt allvarlig när jag sade att de kanske gått och lagt sig på grund av kylan  Tjurar nog mest själv över den saken  Men färre är de dock hemma hos mig. Nu tycker jag nästan att det är lite tråkigt när jag inte får klippa av någonting alls på mina kvällsutflykter med ficklampan.  Nej, egentligen är jag glad om de håller sig i skogen och får leva. Bara de inte hälsar på för ofta...
Österläge
27-08-2007, 12:54
Ang hur farligt metaldehyd är för andra djur än sniglar: Jag pratade med en snigelexpert på Göteborgs Naturhistoriska museum härom veckan, och när jag nämnde medel med metaldehyd sa han skarpt att det är förbjudet i Sverige på mycket goda grunder, det är livsfarligt för både människor och djur menar han. Det är ju konstigt att det på vissa ställen står att det är helt ofarligt medan andra menar att det är så farligt, men jag vågar nog personligen inte använda det iaf...  Håller mig till snigelfritt, som enligt ovan nämnde expert är ofarligt för andra är sniglar och även effektivt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|