Full version: mördarsniglar
snuffe
Man läser hela tiden att mördarsniglarna förökar sig så snabbt för att de är hemrafroditer. Men är inte ALLA sniglar ( utan hus alltså) hermafroditer ? Låter konstigt att en enda art skulle vara så beskaffad. Någon som vet ? Gossen Ruda kanske ?

För resten måste jag protestera eftertryckligt mot att trädgårdssnäckor inte gör skada. Hoa mig äter de som galningar och finns i massor; så jag avrättar både snäckor och mördarsniglar .

Anna
Gossen Ruda
Det är lite olika bland sniglar och snäckor, en del är skildkönade andra samkönade. Lungsnäckorna som alla våra arter tillhör är samkönade så dom befruktar varandra. Dock behöver dom flesta en annan individ för dom kan inte befrukta sig själva men det klarar spanska skogssnigeln av.
Österläge
... och egentligen kvittar det väl om de kan befrukta sig själva eller inte, det är ju sällan man ser bara en..!

sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon