Ellinnea
11-07-2007, 14:04
Hej!Hittade till denna utmärkta sida och tänkte be om hjälp.
Ska göra en helt ny surjordsrabatt, en upphöjd direkt på gräsmattan.
Är det bara att fylla jord direkt på gräset eller måste jag gräva bort nåt?(Bygger kant av stockar o torvblock)
Kan man köpa sån jord via lastbil? På återvinningen har de jord till försäljning, men ingen surjord vad jag kan se. Vet att det finns på påse, men jag behöver mycket. Eller är det vanlig jord man köper och har i nåt?
Maria i Huddinge
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2007, 14:12
Hör med
Molnsätra de har surjord i lösvikt och de kan även köra ut den med lastbil.
I stockholmsområdet ska man även kunna köpa jord i storsäck (1000liter) från
Hasselfors som levereras hem till en.
Så du kan ju kanske först fundera ut hur mycket du behöver och sedan ringa och kolla priserna
Jan Lindgren
11-07-2007, 22:28
Hej!
Vad har du för jord i gräsmattan? Är jorden kalkrik så får du nog ta bort en del och blanda resten med torv. Kan du få tag i grov torv så är det bättre än den vanliga fimalda. Jag föredrar att köpa en kvalite som kallas stallströ. Kolla om någon foderfirma i närheten säljer grov torv. Har du kollat telefonkatalogen om det finns någon torvfabrik i närheten. Där kan man göra goda affärer. Min son åker 6 mil med släpet för att hämta torv men då får han fylla släpet för 100kr . Ta också kontakt med Svenska RhododendronSällskapet. De vet i allmänhet var man kan få tag på bra torv. Du kan kanske hitta någon där som du kan göra samköp med för att få ner frakten.
MVH
Jan Lindgren
Ellinnea
13-07-2007, 22:28
Tack för tips!
Det är under en tall rabatten ska ligga, där tallar trivs är det rätt miljö för en sån rabatt enligt trädgårsplaneraren.
Hm, hinner egentligen inte åka på semester nu. Köpte en magnolia stellata för 90 kr påCoop som behöver ner i jord...stackars mig som måste åka bort!
Maria
solmull..blanda i lite kogödsel..då har du sur-jord.
fredwel
27-07-2007, 10:30
Jehanders har också
http://www.jehanders.se/fredrik
ängsvädd
27-07-2007, 18:16
CITAT (Ellinnea @ 13-07-2007, 23:28)

Tack för tips!
Det är under en tall rabatten ska ligga, där tallar trivs är det rätt miljö för en sån rabatt enligt trädgårsplaneraren.
Om det växer tall där så tror jag att jorden redan kan vara sur. Tallbarren sänker pH:t.
Pga försurningen och surt nedfallande regn så är många naturliga jordar redan sura.
Lerjord är ofta kalkrik. Och vissa jordar i Sverige är kalkrika. Se karta:
http://www.sna.se/webbatlas/kartor/kopia/k...lkrik_jord.html
Hej Jan Lindgren! Var är det ni köper torv? Hade väldigt gärna velat köpa ett släp torv för 100 kr...
Jan Lindgren
14-10-2007, 11:58
Hej!
Tyvärr finns ingen så bra leverantör där jag bor. Min son köper sin torv i närheten av Ödeshög.
MVH
Jan Lindgren
Vi har en gammal sådan i vår trädgård. (Upphöjd rund sak - torvblock - med diverse växter.) Kom och ta vad du vill ha av den! Jag vill inte ha kvar den!
Hej!
Försökte skicka dej ett mail med tel nr där du kan köpa grovriven torv men det fungerade inte. Stallströ blandat med grus och gödsel och kanske några säckar täck-bark eller barkmull brukar bli bra att odla surjordväxter i. Barr, kottar skogsförna är också bra material att blanda i. Jag har en kontakt som säljer grovriven torv och stora torvblock, maila mej så får du tel nr. Vill inte lägga ut det här. evabra
Hans i Värmland
13-11-2007, 12:22
Det finns grovriven torv utan kalk att köpa på alla center
och man behöver då bara bygga en ram av plank,stockar eller köpa en kompost av nät och plasta på insidan och sedan fylla med torvmull. Plasten kan man sedan göra hål i och köra in en och annan planta.
Man behöver inte gräva. Botten kan täckas med tidningspapper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.