naturfotografen

Har fått i uppdrag av min mor att ta reda på vad det här är för blommor. confused.gif

[attachment=5040:Vit.jpg] [attachment=5038:Lila.jpg]

De tar upp en stor yta av den delen av trädgården som ännu inte är bearbetad (läs: vildvuxen), vilket är bra så man slipper se det fula flirting.gif Detta år har de spridit sig ännu mera.

Blommorna är långa uppemot emot 130 cm!
Klockorna är ca 8 cm.

[attachment=5037:Lila_närbild.jpg] [attachment=5039:Vit_närbild.jpg]

Skickar även med bild på fram och baksida av bladen om det skulle underlätta laugh.gif

[attachment=5036:Blad.jpg]

Blommorna vissnar ner på hösten och lämnar endast efter sig torkade stjälkar likt vass ( ? )

Hoppas någon kan hjälpa mig tummenupp.gif Tack på förhand.
Anki V
Hässelklocka? (kanske) g.gif

/Anki
naturfotografen
Tack för ditt snabba svar Anki! smile.gif
Det är mycket möjligt att det är en hässelklocka, tittar man på de få bilderna jag hittade när jag googlade så verkar de ju stämma överens.

Ska berätta det för modern när hon kommer hem. Nu återstår bara att ta reda på information om denna blomma, om den är fridlyst, hur och när man bäst flyttar plantor med mera.
Det enda jag hittade på nätet var från Nordens Flora:
http://runeberg.org/nordflor/54.html
Och det sa inte så mycket...

Tack än en gång smile.gif

(Någon annan som har en tanke?)

Åsa, mälardalen zon 2
Enligt virtuella floran är hässleklocka inte fridlyst.
Mollis
Jag hade Hässleklocka (den blå, var meningen att den skulle bli vit) i min skuggrabatt på norrsidan förr men den trivdes inte särskilt bra.... den rabatten sluttar och har lerjord som jag ihärdigt försöker förbättra, men som sagt trots att den ska va en sån där "vill du ha nåt som sprider sig och trivs i skuggan-planta så trivdes den inte hos mig. Annat, som Löjtnantshjärtan, Pion, och Alunrot trivs där.

//Mollis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon