Full version: Pachira Aquatica
Niklas
Jag har köpt en Pachira Aquatica i oktober och nu har den börjat tappa stinget. Jag har ett nytt skott som kommer i nedre delen av "stammen" men det tidigare lövverket på toppen har ramlat bort. Det känns som den håller på att dö. Vi hade den i hallen innan där den fick väldigt lite solljus. Vi har flyttat fram den i vardagsrummet där den får mer solljus. Men räcker det? Ska den fram mer mot solen? Hur mycket vatten ska den ha? Tacksam för skötselråd :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Strandkastanj brukar gilla ljus, vattningen ska nog vara som för de flesta andra växter, lagom (= inte supertorr jord och inte ständigt dyblöt jord) + det skadar nog inte med en svag dos näring i vattnet ibland. Strandkastanj gillar lite fuktigare luft.

Har du möjlighet att ställa ut växten?? En utomhusvistelse brukar många inomhuskrukväxter uppskatta och kan göra halvdöda växter som nya igen, det är bättre balans mellan temperatur, ljus och luftfuktighet utomhus än vad det är inomhus.
Ställ i såfall växten skyddat och skuggigt i början och flytta sedan gradvis ut den i lite ljusare läge, i riktigt gassande solljus utomhus tror jag inte riktigt att den trivs även om man avhärdar ordentligt.

Ta in växten tidigt på hösten innan det blir kallt strandkastanjer är inte speciellt köldtåliga.
Almabama
Det ska nog gå fint nu när du har flyttat den. Jag kånkade hem en i våras som fick stå i ett hörn i köket där ljustillgången inte var den bästa. Ganska snabbt hade jag på golvet en lövhög av sällan skådat slag och ett par väldigt kala pinnar i toppen där en koloni av lus behagade leva i sus och dus. Jag inhandlade en lågenergilampa och hoppades att det i alla fall skulle ge lite extra ljus även fast den var i futtigaste laget samt stoppade ner ett par Provadopinnar för att bli av med ohyra och ge näring.
Numera har det börjat likna ett helt buskage, det kanske var för att solen äntligen kom. Det skulle kunna vara så att den är känslig för förändringar också. Du får säkert liv i den. Vattna behöver man inte göra så ofta med tanke på att det är rätt så stor kruka. Lycka till!
Almabama
Just det, jag skulle ju säga också att gå inte och
klipp i toppen för det kommer nytt där!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon