Nybörjar-Linda
11-07-2007, 15:28
Vi har en "ny" trädgård, visserligen vår 2:a men vill den här gången slippa göra misstag som vi gjorde i vår förra trädgård (slängde ut en buske här och en där och satte ihop alla möjliga perenner). Till saken hör att vi har byggt nytt hus och allt som är bevarat från den fina trädgårdstomt vi köpte är ett gammalt äppelträd och ett päronträd som vi beskar lite i våras så nu verkar de må bra och det kommer en del frukt på dem. Vi får alltså börja från scratch. Vår tomt är långsmal (eller bred kanske man säger), ca 60 meter mot gatan och bara ca 25 meter "djup". Har någon tips hur man får bort känslan av detta, dvs får den att kännas mindre lång? Kan det vara värt att anlita en trädgårdsarkitekt för att få en planering av hur vi ska göra med tomten? Tips, någon? Var hittar man i så fall någon bra? Vi bor i Stockholmstrakten.
Ophelia
11-07-2007, 16:50
Tycker du att det är dödstråkigt att greja med trädgård så kan du givetvis anlita en trädgårdsarkitekt. Men vill du själv försöka att ge dig på det hela så finns det väl ingen anledning. Själv så skulle jag aldrig låta något "ta över min trädgård". Börja med att först ta det väldigt lugnt och påbörja inget nu. Ta med dig partnern och spankulera runt lite här och där. Titta på huset och trädgården från olika vinklar. Den kan vara lika viktigt att se eller inte se delar trädgården från huset som att se huset från olika dela av trädgården.
Ta och fotografera från dessa vinklar så har du/ni något att göra under hösten. Skaffa fram en karta över tomten med hus m.m. Ta sedan och för över detta till annat papper och förstora upp skalenligt då kan du även lägga till exempelvis träd och sådant som finns. Under sommaren har du och din partner traskat runt (med varsin stol) och letat efter de viktigaste stället/ställena för att sitta på och där ni kan tänka er ha en bra fikahörna (man kan ha fler än en men kanske någon upplevs vara den allra bästa). Den platsen ska ni börja med när ni sedan börjar med en trädgård. För upp alla tankar och idéer på er skalenliga karta.
Trädgården kan ju göras på olika sätt, inget är ju fel. Jag tycker om olika rum, att kunna gå i en trädgård utan att ha överblick över den som helhet för det ger trevliga överraskningar (dammar, färger, växttyper m.m). En långsmal trädgård kan fås att känna lite mer intim av dessa rum och om man har gångar som inte löper rakt på utan mer slingrar sig.
Jag rekommenderar att åka runt till visningsträdgårdar, allmänna parker m.m. samt låna/köpa böcker och surfa på nätet för att hämta idéer och inspiration både gällande design och växter.