*Ulrica*
11-07-2007, 15:50
Tjo!
Det är en massa blommor som jag redan har färdiga frö från. Prästkrage, vallmo, akleja, gullviva, stjärnflocka mfl. mfl.
Kan jag så dem nu direkt eller måste jag vänta till våren?
kerstin z5-6
11-07-2007, 15:53
beror på hur du vill så .. du kan så dem nu i kruka -sköta om de små till i höst -plantera om dem i kallbänk eller pallkrage
och antagligen klarar de din vinter
Bor du långt norrut -skulle jag så dem i jan -mars
ställa ut sådderna -akleja tex brukar gro bäst efter kallperiod
*Ulrica*
11-07-2007, 16:07
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-07-2007, 16:53)

beror på hur du vill så .. du kan så dem nu i kruka -sköta om de små till i höst -plantera om dem i kallbänk eller pallkrage
Var så jag tänkte göra. Även med de jag sått tidigare i vår. Fast jag kan väl ha dem i krukorna i kallbänken under vintern?
Tänkte om det var så att alla frön måste få "vila" på något sätt (inte stratifieras) innan de gror....
kerstin z5-6
11-07-2007, 16:25
ja det är ju lite olika -men är det torra mogna färska frö -och du tror de hinner bli nåt " innan frost så går det bra att så dem nu
Ursäkta om jag lånar tråden lite.
Är det altså så att man kan redan nu så fröna och sedan till hösten ha krukorna tex i ett kall växthus?
Ska man i såfall vatttna under vintertid?
Ursäkta om frågorna är dumma, men jag försöker verkligen att lära mig.
Jan Lindgren
21-07-2007, 10:55
Hej!
Stjärnflocka och gullviva måste ha en köldperiod för att gro. Prästkrage och vallmo kan du så i vår. Akleja är lite olika beroende på vilken art det är. De flesta sorter kan sås på våren. Bekymret är mfl. Vissa växrfrön tål inte att torkas utan måste sås direkt. Sen finns det andra som tex backsippa som gror snabbt om du sår färska frön men måste ha en köldperiod om fröna har torkat.
Det finns en bra bok som heter: Creative Propagation av Peter Thompson. Den är utgiven av Timber Press som ger ut fantastiska växtböcker. Kolla deras site.
Mvh
Jan Lindgren
*Ulrica*
22-07-2007, 15:49
Timber Press ----> OJ! WOW! Vill ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.