Monarda
För andra dagen i rad har nu sparvhöken varit här och hämtat en småfågel. ohmy.gif Idag blev det en gråsparv som hamnade i klorna på honom. Jag matar ju fåglarna även på sommaren och just nu har jag massvis med fågelungar kring matningsplatsen. Det här verkar nu ha blivit dukat bord även för höken. Trots att det är mycket buskar och undanskymt så lyckas han få fatt i dom. Jag trodde att dom behövde fri sikt för att kunna spana in bytet.

P1010731a.jpg

KURT
Sparvhöken (likasom även duvhöken) är mycket duktig på att navigera när grenar, och den kan också jaga byten springande på marken, t ex in under buskar. Vid fågelmatning matar man alltid också rovfåglarna, det kan man knappast komma undan. Ger man småfåglarna skydd så får man i alla fall fler småfåglar. Man kan möjligtvis försöka sätta själva maten inne i en buske.
snuffe
Jag hittade en trast med huvudet avslitet i trädgården för några veckor sedan. Jag har sett samma sak på landet för ett par år sedan.
Kan det ha varit en sparvhök också ?
KURT
CITAT (snuffe @ 12-07-2007, 07:54) *
Jag hittade en trast med huvudet avslitet i trädgården för några veckor sedan. Jag har sett samma sak på landet för ett par år sedan.
Kan det ha varit en sparvhök också ?

Om man tittar på fjädrarna på döda fåglar så brukar man kyunna se om de dödats av en rovfågel eller ett däggdjur. Rovfåglar drar ut fjädrarna (de är intakta i fästet) medan rovdjur biter av fjädrarna. Rovfåglar brukar kunna svälja ganska stora byten, och brukar också kunna äta hela bytena, om de inte blir störda.

Men så här på sommaren är det många "jaktamatörer" som dödar trastungar, t ex hackspettar, nötskrika och andra kråkfåglar e t c
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon