Full version: Bigarrå
Tobb
Jag var och körde förbi min kusins hus häromdagen och fick se honom så vi stannade och pratade och åt lite från hans ENORMA bigarråträd ohmy.gif
Så jag blev ju också sugen på att ha ett lika stort här hemma flirting.gif Men jag får börja med ett lite mindre smile.gif

Var och kikade i stan idag, men det fanns för många sorter att välja mellan. Och inte så fina träd heller.
Jag tror jag vill ha ett träd som växer mycket om det inte är någon nackdel? Och att det blir stor skörd och givetvis att de är goda yahoo.gif

Men så fick jag se att man måste ha två träd som är "kompatibla" med varandra så man de kan pollinera varandra.

Tips uppskattas wub.gif
Ophelia
Fast det finns ju några som är självfertila som Stella, Sunburst och Lapins. Sedan kan det finnas fågelbärsträd (Prunus avium) lite här och där och den är ju pollinerare till vissa sorter.
Krolliljan
Jag får återkomma. Jag får inte tekniken att fungera just nu.
Tobb
CITAT (dagliljan @ 11-07-2007, 19:56) *
Jag får återkomma. Jag får inte tekniken att fungera just nu.

Om du klistrar in hela länken http://www.eplanta.com/ så ska det funka genom att bara ta den precis som den står i fönstret där uppe smile.gif
Tobb
Jag får ta och höra med det stället jag hade tänkt handla av om de kan ta hem Sam+Van eller 1-2 Stella.

Eller om ni har något annat förslag? smile.gif

Ophelia: Det står ett riktigt stort fågelbärsträd här i närheten, fast kanske 500meter uppe i en skog är lite långt? shy.gif
Jan af Lisö
Vill du ha bären åt dig själv eller åt fåglarna ??? Det är nämligen ett stort problem på många ställen, där fåglarna (trastarna, stararna, etc) kan äta upp alla körsbär mycket snabbt och stora träd är svåra att skydda. Vet att det finns en sort som heter Dönissens Gula och som fåglarna lär lämna i fred. Har bl.a betyg +++ hos Zetas.

Bigarrå blommar ofta tidigare än andra fruktträd och då kan pollineringen vara ett problem, misstänker jag. Då sker väl det mesta av polineringen av humlor och jag är lite tveksam om de flyger lika långt som bin, för bin skall inte 500 meter vara något problem. Så ett självfertil sort (Stella, Lappins, flera finna) kan vara lösningen.

Sen är ju olika sorter olika tidiga så det kan man också styra, t.ex så kan Burlat mogna 3 veckor innan senare sorter...

Mycket att tänka på...
Ophelia
Då har du ju ytterligare sorter att välja på.

Tips på andra självfertila sorter är: Oktavia, Regina, Uriasa, New Star, Sweetheart, Kordia och Kristin.

Här har du lite tips på sorter som pollineras av bl a Prunus avium. Där finns bl a någon som även pollineras av surkörsbär smile.gif

http://www.algonet.se/~reinisch/korsbar.htm
Tobb
ohmy.gif oj vad många det fanns smile.gif Men det är bra att det står så mycket info om dem smile.gif

OCh jag vill ju inte att gåflarna ska ta dem, och att vi har lite lerigt kanske. Mycket att tänka på wacko.gif giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon