Full version: Sällskap till Thuja?
Järfälla
Zon 2-3.

Vad passar med Thujor som bakgrund, och klarar konkurrens deras rotsystem och ryms på ca 40 cm??? Gärna samma sort för ett enhetligt intryck (eller varianter av samma).

Vi har en tomtkant mot entregatan med mursten (ca 50 cm) på en viss sträcka. Där står 6 stora thujor. På insidan, dvs in mot tomten fortsätter jorden ca 40 cm innan det kommer en liten sluttning med runda stenar och massor av Sedum-sorter. "Djup" alltså ca 40 och bredd ca 2-2,5 m.

På vintern är här mörkt pga av huset står rätt nära, men nu på sommarn är det full sul (om det nånsin blir sol igen...) - och borde vara ett skyddat läge, så zon 2-växter borde funka.

Denna rabatt fortsätter till en hörnrabatt där det står bergbambu, jättedaggkåpa, vidjehortensia, Allium ivory queen, japansk lönn, kungsljus, zebragräs, buxbom, stammad syren, backsippor, snöbollslök, hostor, tuvtåtel, skuggbräcka, vita lupiner... (dvs det handlar mycket om form, ganska återhållsamt med färger i vit-limegrönt-gul-grönt-lila).

Kan tänka mig nåt kraftfullare i färg, med det krävs enhetligt intryck, för det är rätt plottrigt intill... (än så länge).

Jag har funderat länge, men totalt kört fast - help me!
wacko.gif
Hannele
Eldkrasse och klematis är gôrsnyggt på tuja. wub.gif
Järfälla
Eldkrasse var bra förslag. Tack - att jag inte tänkt på det. Vilken krasse har ljusgrönast blad??

Jag gjorde så (kl 23:30 inatt - galen som man är...) att 3 kungsljus fick hamna där och 7 höstvädd i vitt och lila (sånt som blivit över i andra rabatter). Men krasse måste ju göra sig kanon faktiskt och den blommar väl rätt tidigt, till skillnad mot vädden... Och alltid rymmer jag nån liten krasseplanta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon