Full version: Frö i komposten
Stina zon 3-4
Jag har försått det som att man ej bör lägga ogräs som gått i blom i komposten. Utvecklas alla blommor till frö i komposten för att sedan spridas med kompostjorden, eller hur funkar det? Är ogräs med blomknopp ok att lägga i komposten? Till och med en nybörjare som jag förstår att man helst ska få undan ogräset innan det gått i blom, men var ska jag göra av det om det redan är för sent att vara ute i god tid blush.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sånt som har gått upp i blom kan du lägga i komposten det är ogräs som är fulla av frön man bör undvika i komposten (samt svåra rotogräs). Växterna fortsätter inte utvecklas i komposten så en blomma hinner inte bilda några frön.
KURT
Har man en isolerad varmkompost med hushållsavfall så är det normalt så varmt i den att man kan lägga fröväxter där utan att fröna överlever.
Eva i Västerås
Vissa, t.ex. maskrosor kan bilda frö om dom är i blom när man lägger dom i komposten. Våtarv också, misstänker jag. I alla fall i en öppen trädgårdskompost.
Tycker det är misstänkt med de tomat- och kapkrusbärsplantor som kommit i mitt grönsaksland också. Fast då är det ju färdiga frön, förstås. Men dom verkar tåla varmkompost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon