Stina zon 3-4
11-07-2007, 18:32
Jag har försått det som att man ej bör lägga ogräs som gått i blom i komposten. Utvecklas alla blommor till frö i komposten för att sedan spridas med kompostjorden, eller hur funkar det? Är ogräs med blomknopp ok att lägga i komposten? Till och med en nybörjare som jag förstår att man helst ska få undan ogräset innan det gått i blom, men var ska jag göra av det om det redan är för sent att vara ute i god tid
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2007, 21:18
Sånt som har gått upp i blom kan du lägga i komposten det är ogräs som är fulla av frön man bör undvika i komposten (samt svåra rotogräs). Växterna fortsätter inte utvecklas i komposten så en blomma hinner inte bilda några frön.
Har man en isolerad varmkompost med hushållsavfall så är det normalt så varmt i den att man kan lägga fröväxter där utan att fröna överlever.
Eva i Västerås
12-07-2007, 07:07
Vissa, t.ex. maskrosor kan bilda frö om dom är i blom när man lägger dom i komposten. Våtarv också, misstänker jag. I alla fall i en öppen trädgårdskompost.
Tycker det är misstänkt med de tomat- och kapkrusbärsplantor som kommit i mitt grönsaksland också. Fast då är det ju färdiga frön, förstås. Men dom verkar tåla varmkompost.