Min pappa ska flytta och har därför grävt upp min gamla krusbärsbuske och kommit hit till mig med den. Eftersom det är juli, så är den naturligtvis full med krusbär.
Det jag funderar är över hur jag ska göra med den.
Ska jag gräva ner den precis som den är, eller bör jag klippa ner den för att den ska ha lättare att ta sig?
Sedan kan jag passa på att fråga efter hur man ska få bort mjöldagg på ett miljövänligt vis? Den här busken har alltid varit ett mjöldaggsoffer.
Det är så fuktigt nu så jag skulle testa att gräva ner den utan att klippa. Ge den ny jord och vattna rejält även om det regnar.
Åkerfräken 2-3 liter kokas i 4-5 liter vatten i MINST 10 minuter. Sedan silas det och blandas 1-2/10 och sprayas på den drabbade växten. Helst ska det vara soligt så att det inte regnar bort direkt. Upprepa vid behöv och spraya förebyggande tidig vår.
Mvh
Fenja
Kan man spara blandningen i frysen över vintern?
Det finns väl inte så jättemycket av åkerfräken så tidigt, eller gör det?
Jag brukar torka och spara! Jag vet inte om den är lika verksam efter en frysning...
Mvh
Fenja
Tror du det är bättre?
Frysa själva växten då?
(har så dåligt med torkplatser ju!)
Jag vet inte alls, tyvärr... men du kan ju smula den när den torkat så tar den inte så stor plats.
Mvh
Fenja
Brukar det vara så mycket mjöldagg på busken att det går på bären eller på annat sätt påverkar bären, så kan ju ett alternativ vara att satsa på en ny krusbärsbuske. I slutet av 1800-talet kunde man välja mellan ett drygt 100-tal krusbärssorter! Nu finns väl knappt 10!
Eva i Västerås
12-07-2007, 07:03
Atamon... Natriumbensoat, alltså. Det är svampdödande.
CITAT (Eva i Västerås @ 12-07-2007, 08:03)

Atamon... Natriumbensoat, alltså. Det är svampdödande.
Sprutar man det på busken, eller ska den dricka det?
CITAT (KURT @ 12-07-2007, 06:35)

Brukar det vara så mycket mjöldagg på busken att det går på bären eller på annat sätt påverkar bären, så kan ju ett alternativ vara att satsa på en ny krusbärsbuske. I slutet av 1800-talet kunde man välja mellan ett drygt 100-tal krusbärssorter! Nu finns väl knappt 10!
Jag vill gärna rädda min buske. Den är en present från min morfar, som gick bort 1986.
CITAT (Kat @ 12-07-2007, 12:51)

Sprutar man det på busken, eller ska den dricka det?
Jag vill gärna rädda min buske. Den är en present från min morfar, som gick bort 1986.
Då skall du givetvis gör allt för att bevara den. För att göra det svårare för svampen kan man se till att ta bort äldre grenar, så att det torkar upp fortare efter regn.
Atamon brukar ha 1 flaska till 10 l vatten . Man kan också prova 1% bikarbonat lösning.
Om man har Atamonpulver, är det ungefär samma mängd som i den flaska du talar om?
Kan jag börja spraya direkt efter omplantering, eller är det något som påverkar busken på något sätt i övrigt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.