Full version: Hjälp! Hur gör jag?
Xando
Hej!! Jag har fått en klätterros av min vän, den heter tydligen Penny Lane. Jag har grävt ner den vid min husväg och den växer så att det knakar, knoppar finns det gott om...
Det är bara ett problem, jag vet inget om rosor eller blommor överhuvudtaget! Vad ska jag göra när hösten kommer, ska jag klippa ner den eller bara låta den vara, hörde att man ska täcka den men med vad???
När ska man gödsla en ros och hur tar jag hand om den i vår, ska den klippas då kanske???
jag vill verkligen att den ska klara sig så snälla ni rosproffs, hjälp mig!!!! Xando
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror kanske på vart du bor, men bor du i zon 1-4 och har planterat rosen så okuleringsstället är åtminstone 1dm under markytan så behöver du inte göra någonting innan våren (mer än vattna ifall det blir varmt och torrt). Detta är en ros som blommar på årsskotten så även om bladverket skulle frysa ner en bit så kommer den att blomma under sommaren. Beskärningen utförs på våren när björken har musöron och oftast räcker det att klippa bort det som är fult, dött eller skadat. Till våren kan du slänga på kogödsel el dyl. + vattna flera gånger under vår-försommar så den kommer igång det brukar räcka.

kerstin z5-6
och vill du vara lite extra snäll kan du i mars skydda den mot för het vårsol med lite säck väv
Rosor är tacksamma och lättodlade växter smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon