|
marialex
11-07-2007, 22:12
Har länge sökt efter plantor av Jakaranda att ha inne som krukväxt. Är det någon som vet var de kan köpas?
Det närmast jag kan hjälpa till med, är att jag vet att Impecta har frön.
Alexander-VG-zon3
12-07-2007, 09:59
man brukar kunna hitta dom på plantskolor med stor krukväxt del . eller som blomsterlandet har med haft .
jag själv köpte mitt på en plantskola och det är nu inne på sitt andre år och har växt jätte bra . och en bild på min från idag .
[attachment=5083:växter_804.jpg]
ska du ha den inne åretrunt ?
den vill helst sova på vintern och är en lövfällande växt . får den sova i +10c och sen när den är stor nog så blommar den ju på våren . många eller nästan alla säger att en jakaranda kan inte blomma men det kan den om den får vara ute på sommaren och hösten och våren och med vintervila och stor kruka . och trädet växer mycket bättre med om man låter den sova på vintern .
jag sköter min så här tar ut den i (mars)april-maj i sol om den inte har blad har den blad så är jag snällare och sätter den i skuggan först . sen tar jag in den innan frosten kommer . och sen är den ute alla höst dagar och vår dagar men tar in den i en källare under natten . dvs denna växt kan vara ute alltid så länge det inte blir frost . under sommaren gräver jag ner den i trädgården i söder läge vilket den trivs ypperligt med .
och som Morbid sa finns det att köpa frön .
marialex
12-07-2007, 11:20
Tack för svaret och all info! Jag tänkte ha den inne i kruka höst och vinter, men mår den bra ute tar jag ut den på våren och sommaren. Din var ju jättefin! Många hälsningar! Marialex
Alexander-VG-zon3
12-07-2007, 11:32
CITAT (marialex @ 12-07-2007, 12:20)  Tack för svaret och all info! Jag tänkte ha den inne i kruka höst och vinter, men mår den bra ute tar jag ut den på våren och sommaren. Din var ju jättefin! Många hälsningar! Marialex ska du ha den svalt eller varmt inne ?? kan du ställa den runt +10c så gör det istället för att ha den i +20c +25c tillägga att den vill inte torka ut för mycket dock så klara den torka men kommer då till att tappa bladen och sova under torkan . jag ger min lite gödning på våren
kristerh
12-07-2007, 15:34
Har sett att Bauhaus har jakarandaplantor,
Fick frö av en snäll Blomstertant och nu växer den lilla ,lilla i mitt veranda fönster .
Den har underbara ljuslila blommor, och blommar dessutom oftast på bar kvist. Min är 2 år nu...ja tre vårar och 2 vintrar, och står i sovrummet som en kal pinne under vintern´, jag blir alltid lika orolig att den inte ska komma tillbaka..men än har den inte blommat, den måste nog bli större först, med mycket tur kanske den ger mig lite fägring i vår, för den har växt väldigt bra trots den lilla djupa krukan den står i..lycka till Ps. klarar den att stå som inne växt?? Jag har alltid trott att den bara fungerar ute....
Alexander-VG-zon3
13-07-2007, 08:37
CITAT (lissa @ 13-07-2007, 04:01)  Den har underbara ljuslila blommor, och blommar dessutom oftast på bar kvist. Min är 2 år nu...ja tre vårar och 2 vintrar, och står i sovrummet som en kal pinne under vintern´, jag blir alltid lika orolig att den inte ska komma tillbaka..men än har den inte blommat, den måste nog bli större först, med mycket tur kanske den ger mig lite fägring i vår, för den har växt väldigt bra trots den lilla djupa krukan den står i..lycka till Ps. klarar den att stå som inne växt?? Jag har alltid trott att den bara fungerar ute....  nej den vill inte stå inne året runt för att trivas som bäst . som jag skrev vill den sova på vintern och vara ute under sommaren . den ska ju även klara lite lätt frost . dock har jag min frostfritt hela året . har du bild på din?? jag längtar efter tills jag får blommor dock tar det väl nåt år
kristerh
13-07-2007, 10:23
[quote name='flaxss' date='13-07-2007, 09:37' post='633752'] nej den vill inte stå inne året runt för att trivas som bäst . som jag skrev vill den sova på vintern och vara ute under sommaren .
Den sover även om du har den inne, tappar alla blad o sover, jag hade ett par x som jag hade inne varje vinter, och de led inte av det, men man får dra ner på vattningen, den behöver inte speciellt mycket vatten när den sover utan blad. Nu har de dock vandrat till växthimlen eftersom jag glömde den ute en höst...
sådde mina från frön hämtade i nicaragua, fröerna ser väldigt roliga ut, skalen är ca 7-8 cm breda och lika långa, med en liten uppvikt kant.
Alexander-VG-zon3
13-07-2007, 11:08
CITAT (kristerh @ 13-07-2007, 11:23)  ''nej den vill inte stå inne året runt för att trivas som bäst . som jag skrev vill den sova på vintern och vara ute under sommaren .'''
Den sover även om du har den inne, tappar alla blad o sover, jag hade ett par x som jag hade inne varje vinter, och de led inte av det, men man får dra ner på vattningen, den behöver inte speciellt mycket vatten när den sover utan blad. Nu har de dock vandrat till växthimlen eftersom jag glömde den ute en höst...
sådde mina från frön hämtade i nicaragua, fröerna ser väldigt roliga ut, skalen är ca 7-8 cm breda och lika långa, med en liten uppvikt kant. dom tappar bladen vilket fall som helst hur dom än står på vintern . men dom trivs bättre med +10c +15c dvs den blommar efter den nåt en ålder . funkar gör det ändå . men står dom inne året runt så blommar den inte och halv sover för varmt på vintern . då dom växer i Argentina och Brasilien på högre höjder så kan man förstå att dom vill ha lite svalare om vintern .
kristerh
13-07-2007, 14:40
CITAT (flaxss @ 13-07-2007, 12:08)  men står dom inne året runt så blommar den inte och halv sover för varmt på vintern . då dom växer i Argentina och Brasilien på högre höjder så kan man förstå att dom vill ha lite svalare om vintern . fast de växer ju på lågland oxså, (med varmt väder året runt) och den blommar ändå
Alexander-VG-zon3
13-07-2007, 15:13
CITAT (kristerh @ 13-07-2007, 15:40)  fast de växer ju på lågland oxså, (med varmt väder året runt) och den blommar ändå  då är den för det mesta in planterad lika så även som i florida,hawai m.m . men det är inte många som har tropiskt klimat i ett vanligt hus . lika så kan den växa i Phoenix usa men där har dom kalla nätter så då sover den fast dom har torrt och varmt . plus i tropiskt klimat tappar den inte bladen för det är inte rätt miljö för den men den klarar det . lika så inne klara den det men med då en utebliven blomning för att det är torrt och varmt på vintern inget tropiskt klimat om vintern . men det bästa är att den får sova mörkt och svalt hos oss i Sverige och då kan man även få se en blomning .
Jacarandan är ett träd som är vanligt i parker och på gator här i Barcelona. Vi brukar inte ha mindre än nollgradigt på vintern, och i alla fall dom små tappar alltid bladen och den börjar blomma nästan innan dom nya bladen har vuxit fram, så ibland börjar dom på bar kvist. Jag har läst i ett spanskt forum att den blommar vid cmellan 3 till 5års ålder, men att det kan växla lite beroende på storleken....så Flaxss, vi får nog vänta på att se våra blommor ett par år till...men det är det värt. Min kom från ett frö, och fröhuset var verkligen svårt att öppna, men väl där var det proppat med dom små fröna som är lättflygande . Det sägs att deom tar sig väldigt lätt, men jag tror att jag sådde 10 och bara en tog sig. Den vill tydligen torka upp ordentligt mellan vattningarna, men när man väl vattnar ska det vara en ordentlig genomvattning ....det har jag både läst och provat...och det stämmer. Fotot är från juni, jag gör inte så många kort på den , eftersom den är så pass genomskinlig tycker jag att det är svårt, man ser ju bara blommorna som finns bakom den hela tiden när man gör kort från sidan... [attachment=5162:DSCN4577.JPG]
Alexander-VG-zon3
14-07-2007, 10:38
jätte vacker är din . intressant att läsa när den blommar tyvärr vet jag inte vilken ålder min har nån som vågar gissa ?? . fast din kommer nog blomma snabbare i med ett varmare sommar klimat.
och runt 0c på vintern passar den jätte bra inte för kallt och inte för varmt . läste att vuxna stora förvedade träd klarar -6c , unga icke förvedade bara -3c .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|