Zoyas matte
11-07-2007, 22:21
hej
I min koloni som jag har för första året finns några horteniabuskar (jag bor i zon 1) vilka lär få fantastiska blommor enligt de som bodde här innan.
De växer jättefint och frodigt, jättefina blad, men inte tillstymmelse av knopp. Vad kan vara fel?
Krolliljan
17-07-2007, 05:34
Var de helt nerklippta?
Zoyas matte
18-07-2007, 21:01
Hm, bra fråga.... eftersom jag köpte stället i slutet av april är jag inte säker men jag tror de var nerklippta fast några grenar spretade upp.
På någon av dessa kom det gröna blad som fick vara kvar men de andra grenarna verkade torra och döda så de tog jag bort.
På den gren där det kom grönt på, har det gröna dött bort. Så allt som nu växer kommer alltså helt nytt från marken, inget har växt ut från någon gammal gren. Kan det vara det som är haken?
Elisabeth P
18-07-2007, 22:31
Tror jag inte
Jag klippte ner min och flyttade den dessutom. Men först nu ser jag början till mängder av knopp om än små.
Ha tålamod - kanske de kommer hos dig med.
Men det beror ju på vad det är för slags hortensia också. Är det en sån som blir blå eller rosa beroende på pH-värdet är det vad jag vet bara *Endless Summer' och en ny efterföljare som jag inte minns namnet på som blommar både på årsskott och på gammal ved.
Har själv en E.S som är sen i år. Förra året kom blomämnena tidigare men jag ser att det är knoppar på gång i år också. Vädret gör nog sitt till.
Krolliljan
20-07-2007, 05:41
Jag har en vän som har två hortensior. En kan man klippa ner som blommar på årskotten och en som man inte ska klippa utan mer putsa av det som har överlevt vintern dåligt. Hittade några sidor om skötsel.
länklänken länk till
Zoyas matte
23-07-2007, 23:30
Tack för era svar. får väl se om det händer nåt.
Bor i zon 1 och i andras trädgårdar blommar hortensior för fullt
Jag ska i alla fall inte klippa ner den något nästa
år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.