beppe
[attachment=5074:ros.jpg]Först och främst undrar jag om det är någon som vet vad denna underbara rosbuske kan heta? Silvergrå små blad på vinröda stjälkar och de sötaste små enkla rosa rosor.

Efter att ha varit bortrest i tre veckor kom jag hem och fick se att rosbusken möglar. VAD är detta? Mjöldagg
? VAD gör jag? Ska jag klippa bort de toppar som är angripna? Varför blir det så?

Eva 33c
Jag kan bara svara på din första fråga, vilken ros det är, Rosa glauca, daggros. Den får fina nypon sedan också.
Boxer
Har det regnat mycket hos dig? Om det gjort det, beror säkert möglet på all fukt. Klipp bort det fula och hoppas på bättre väder.
kerstin z5-6
Är busken liten finns medel tex baycor -men jag håller med om att det är bäst att ta bort så mycket som möjligt
R. Glauca som du har behöver inte ha lika god jord som andra rosor -trivs bra i sandigare grusigare jord

Just rosor är inte känsliga för mycket vatten .. snarare kan de få mjöldagg om de står för torrt -en annan vanlig orsak är att de står instängt utan en vindpust...ibland får de tydligen mjöldagg hur man än bär sig åt -
Boxer
Idag har jag klippt bort två fulla spänner med blomklasar från en enda flammentanz. Det var mögel så det rök när jag rörde vid rosen. sick.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon