emas
Plockat lite blåbär ikväll. Blåbär med mjölk, blåbärspaj, bärkaka, blåbär på gröt eller till flingor ... mums ...

Gissar att ni är fler där ute som har plockat. Vad gör ni med era?
Någon som bakat bröd med blåbär? Gott i så fall? Eller använder ni i matlagning?
Någon som kombinerar med annan frukt i smothies eller dylikt?

emma, med blå fingrar
Castea
Har ett recept som gjorts i vår familj sedan jag var liten. Mums!

BLÅBÄRSKAKA AV VETEDEG I LÅNGPANNA

100 g margarin
2,5 dl mjölk
25 g jäst
6-7 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk potatismjöl
1 liter blåbär

Värm margarin och mjölk fingervarmt. Rör jästen med 0,5 dl socker och häll över jästblandningen. Tillsätt vetemjöl och blanda till en lös smet. Låt jäsa till nästan dubbel storlek.

Klappa ut degen i en långpanna. Låt vila 10 min. Pudra på potatismjöl på degen för att blåbären inte ska safta sig för mycket. Häll bären över degen och sockra med 0,5 dl socker.

Grädda i 220° i 10 min. Sänk värmen till 175° och grädda ytterligare 10 min.

Smoothies på blåbär, banan och vaniljyoghurt är ju också mums!
Eva-Helene
Blåbärsgröt (blåbär, vatten, lite salt, vetemjöl) är min och mina barns absoluta favorit vad gäller gröt. Blåbär och mjölk, finns inget härligare efter en dag i blåbärsskogen!
Eva-Helene
Nu har jag letat reda på receptet på blåbärsdricka, som är väldigt gott:
7 liter blåbär
4 liter kokt kallt vatten
50 gram vinsyra
Mosa bären, häll dem i stora kärl tillsammans med vatten och vinsyra. Ställ svalt och låt stå en vecka. Rör om då och då.
Sila upp saften och mät upp den. Tillsätt 7 hg socker per liter saft. Rör tills sockret är upplöst och häll upp saften på väl rengjorda och steriliserade flaskor.
Olivia
Jag har förutom till pajer använt bären naturella i yoghurt till barnen och till smoothies. Oftast bara med banan då som kombination (för att få lite substans och sötma).
Tosan
Ingen som har recept på blåbärsvin?
Eva-Helene
CITAT (Tosan @ 15-07-2007, 21:10) *
Ingen som har recept på blåbärsvin?

Det är rätt enkelt att göra: ta väl rengjorda glasflaskor, helst färgade. Häll i lite jäst, så där 5 gram, 1/2 dl socker och ett par dl blåbär. Fyll på vatten upp till halsen (flaskans alltså giggle.gif ) och sätt en bomullstuss som kork. Ställ flaskorna i ett öst- eller väst- fönster och lat vinet jäsa några veckor. Häll över vinet i andra väl rengjorda flaskor, ställ svalt och korka igen dom.
Fick receptet av en gammal tant för 30 år sedan.
Tosan
Åh tack!
Då får jag masa mig ut i skogen om några veckor och se om jag hittar några blåbär biggrin.gif
emas
Tack för spännande recept!

Men, alltså ingen som provat blåbär i matbröd? Hm... får klura lite på vilket bröd som det skulle kunna passa i. Vad tror ni - borde väl fungera bra i scones? Men, visst borde det även gå i grövre bröd?

emma
Castea
Hittade detta recept på Blåbärsscones.

En annan god grej är ju Amerikanska blåbärsplättar.
Hallonpaj
Nu har jag bakat Casteas "blåbärskaka av vetedeg i långpanna" Ska bli spännande att smaka på den! tummenupp.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Eva-Helene @ 15-07-2007, 21:33) *
Det är rätt enkelt att göra: ta väl rengjorda glasflaskor, helst färgade. Häll i lite jäst, så där 5 gram, 1/2 dl socker och ett par dl blåbär. Fyll på vatten upp till halsen (flaskans alltså giggle.gif ) och sätt en bomullstuss som kork. Ställ flaskorna i ett öst- eller väst- fönster och lat vinet jäsa några veckor. Häll över vinet i andra väl rengjorda flaskor, ställ svalt och korka igen dom.
Fick receptet av en gammal tant för 30 år sedan.

Man får passa flaskorna så det inte händer en olycka - gjorde det för mig en gång, gardinerna blev blå prickiga
EKLO
Scones med blåbär låter väldigt gott. Själv tröttnade jag på att det mesta är så stort (pajer och mjuka kakor och sånt torkar ju snabbt om man inte käkar upp på en gång), och fyllde istället frysen med blåbärsmuffins och blåbärsbullar (precis som kanelbullar fast blåbär och socker istället). Och det var bra, för nu är blåbären vattninga och lösa och "slut", men ofantliga mängder har det varit i sommar. 3 min i micron och gästerna blir förtjusta hur få eller många de än är.

mvh Eklo
Hallonpaj
CITAT (Hallonpaj @ 17-08-2007, 18:53) *
Nu har jag bakat Casteas "blåbärskaka av vetedeg i långpanna" Ska bli spännande att smaka på den! tummenupp.gif

Blev jättegott! happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon