Eaglewood
12-07-2007, 05:35
Jag har en oxelhäck som vuxit sig för stor. den är nog två meter bred och alldeles för hög. Jag tänker börja om genom att ta ned den till en kanpp meter?. Kan jag göra det nu i juli eller bör jag vänta?
Visa gärna bilder så man ser hur detta ser ut, kanske finns bättre alternativ än att kapa stammarna rakt av en meter upp för att uppnå en snygg, lägre häck. Beror på hur gammal och vital den är nu samt lite annat, och det syns på bilder.
Oavsett var och hur du beskär så resulterar en sådan beskärning nu i några få skott, ganska glest. Mycket bättre att göra på vårvintern/våren då beskärning stimulerar skottillväxt.
Eaglewood
15-07-2007, 07:45
Jag har lagt in ett par bilder på häcken i mitt album. Min tanke var att försöka kapa de olika stammarna på lite olika höjder mellan en halv och en meter för att få nya skott på lite oika höjder. Tanken var ochså att i stället för att beskära den nu som vanligt (lite sent dock) hoppa det och kapa ner den. Tacksam om för ideer.
Christer i Falköping
15-07-2007, 09:14
Håller med Cilla, vad du än gör så vänta till vårvintern.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.