Full version: Rosor i norr
wannabee
Hej,
Har precis flyttat till hus i Luleå. Jag har precis kommit underfund med att ha trädgård i norrland är mer eller mindre den sanna trädgårdsfantastens mardröm. Det finns vad jag förstått ett otal växter som inte trivs i vårt, på vintern, kalla klimat och som man därför inte kan ha i sin trädgård.
Jag undrar om det finns någon som kan tipsa mig om häridga växter som passar i Luleås klimatzon. Jag skulle t.ex. gärna ha rosor i min trädgård men har förstått att detta förmodligen inte är möjligt, stämmer det? Om inte, vad för sorts ros skulle jag kunna satsa på i sådant fall?

//
kerstin z5-6
och vem crazy.gif har inbillat dej nåt sånt?? smile.gif det är väl precis tvärt om ?
Inga mördarsniglar lagom ryssvärme och väta på sommaren , ljust dygnet runt , ingen stans blir riddarsporrar som här uppe -och mer än 300 sorters rosor att odla sist jag kollade -nä du cool.gif
Välkommen till en bra odlingszon smile.gif
Vill du se vilka rosor som går att odla här kan du kolla i mina gamla album

Som vanligt gäller förstås att välja bra växter efter klimat -men de har ju svårt med både Bergvallmo och Lewisia i söder -så det gäller ju inte bara oss här uppe -jag bor lite söder om dej -men de finaste trädgårdar jag sett ligger nära Luleå smile.gif

Finns två album med rosor -rosor i norr och
Kanadensiska rosalbumet

Mina album

Hälsar K smile.gif
Betty
Jag ställer mig lika frågande som Kerstin, Vem har inbillat dig nåt så tokigt som att det skulle vara hopplöst att odla i Norrland! Kan tala om att du är kraftigt felinformerad! Ta dig en tur med bil bland Luleås villaområden och se och häpna! tummenupp.gif
Och om du som trädgårdsfantast är intresserad av att träffa likasinnade här i Luleå så rekommenderar jag dig att gå med i någon lokal trädgårdsförening t.ex. Luleå Trädgårdssällskap (som har hela 945 medlemmar) och/eller STA Övre norrlandskretsen så att du kan få del av aktiviteter som trädgårdsvisningar och plantmarknader m.m.

Här är en länk till en av många vackra trädgårdar i Luleå: Bengts trädgård (belägen på Hertsön, ca 5 km utanför Luleå centrum)

Jag har inte så jättemånga rosor i min trädgård här i Luleå (för liten trädgård...) Men några hittar du i alla fall i Mitt Album
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-07-2007, 10:28) *
Som vanligt gäller förstås att välja bra växter efter klimat -men de har ju svårt med både Bergvallmo och Lewisia i söder -så det gäller ju inte bara oss här uppe -jag bor lite söder om dej -men de finaste trädgårdar jag sett ligger nära Luleå smile.gif

såå avensjuk av er som klara bergvallmo så bra i norr . det ända dom gör här är att ruttna på vintern med eller utan skydd
Tosan
Dumheter! Det går bra att odla här i västerbottens inland, du har dessutom fördelen att bo närmare havet. Och min erfarenhet säger att även det som inte går här uppe, går alldeles utmärkt bara man får det att överleva de första vintrarna. Man måste bara hitta gårdens bästa läge åt dem.
Rosor har jag däremot haft jätteproblem med, men det är kanske inte så konstigt när jag aldrig gett dem ens skuggan av en chans i ren dumhet. Men nu ska det bli annat av.
Prova dig fram och du ska få se att du kommer att få en underbar trädgård med tiden. Fördelen här uppe är att det blommar länge, hela sommarn faktiskt, ända tills det fryser.
kerstin z5-6
Jag glömde en sak -du kan ha Alla perenner du vill från pion till alpina växter -det är bara när det gäller det vedartade -dvs buskar och träd, rosor som man får vara lite noggrannare i valet -men det finns hur mkt som helst att välja på även där

och funderar du på Magnolia så har jag en sådan i min trädgård rolleyes.gif

Finska plantskolor har ett stort och roligt utbud som spidit sig till många av norrlandskustens plantskolor,bara att ta fram sstorplånboken o handla smile.gif
wannabee
Tack för alla fantastiska svar! Ja, vem är det som inbillat mig att det inte går att odla rosor i Luleå?! Kanske min sambo som tycker att det är jobbigt att hålla på i trädgården och kanske tror att han måste hjälpa till, men icke, jag gör det gärna själv med nöje! yes.gif
Är det nu någon som har tips på någon plantskola/handelsträdgård i närheten av Luleå där det finns finns blommor för min trädgård? Gärna rosor förstås!!

//
Margith
Börja med Björsby handelsträdgård.
Det finns fler, men de har stort sortiment och är nog den som ligger närmast dig.

Trevlig shopping-tur!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon