monki62
jag skulle vilja få veta hur man gör när man tar sticklingar av rosor och andra träd [attachment=5082:DSC00170.JPG]
kerstin z5-6
Kolla inlägget -Hjälp min gallica vissnar ..smile.gif Där har jag lite tips
monki62
Tack det ska jag göra
Krolliljan
help.gif
Jag hittar inte tråden "Hjälp min gallica vissnar".
confused.gif
Tosan
Här
Krolliljan
thanks.gif snälla!

Jag läste igenom hela tråden med favoritrosor och blev så sugen på att ta sticklingar och få lite rosor själv.

rose.gif
Tosan
Klart du ska! biggrin.gif
Har en stickling som jag tog av min moster som rotat sig nu + några som jag tror har rötter. smile.gif
Dito Verde
Följdfråga till ovanstående diskussion:
Jag har läst Kerstins "gamla" tråd om sticklingar. Jag har nu i växthuset 8 sticklingar av olika rosor som ser ut att lyckas. Alla står i en och samma stora svarta typ murbruksbalja.
Jag har som flera andra undrat över vad jag ska göra i vinter. I tråden står det att kallbänk är bra. Kan man anse att min stora kruka är jämförbar med kallbänk? Jag har inte vågat titta hur rötterna är ännu. Jorden är inte särskilt sandig. Bör jag försöka få dem i egna krukor en och en. eller kan den stora krukan stå som den står och separera dem till våren? Jag har flera lediga pallkragar om det är det bästa.

Rosor har inte varit min grej men jag har blivit smittad här på forumet. Trevlig åkomma får jag säga.

Peggy
kerstin z5-6
Hm .. jag det är ju ett problem att du satt dem ihop o inte i separata krukor -har du möjlighet -gräv ner hela klumpen ute i jord eller sand .. dela dem inte -de hinner inte får nya sugrötter nu

Ute mår de bäst -i hinken ovan jord går det dåligt
Välkommen till rosträsket smile.gif
Dito Verde
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-09-2007, 21:01) *
Hm .. jag det är ju ett problem att du satt dem ihop o inte i separata krukor -har du möjlighet -gräv ner hela klumpen ute i jord eller sand .. dela dem inte -de hinner inte får nya sugrötter nu

Ute mår de bäst -i hinken ovan jord går det dåligt
Välkommen till rosträsket smile.gif

Måsta jag ta ur klumpen ur krukan? Skulle helst gräva ner hela krukpaketet och försiktigt dela dem till våren. Låter det ok?
Peggy
kerstin z5-6
Ja -det tror jag är det bäst alternativet smile.gif
Tosan
JAg är ruskigt osäker på min lilla... den har ju bara lite rötter, känns riskabelt att sätta ut den nu när det kan bli svinkallt vilken dag som helst... Samtidigt är jag osäker på hur den klarar flera månader under lysrör. Å andra sidan kan man ju ställa in krukrosor, då borde det ju gå med en bebis åxå bara den får lite mer jord så småningom.
Dito Verde
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-09-2007, 22:28) *
Ja -det tror jag är det bäst alternativet smile.gif

Tack Kerstin. Jag har inte varit medlem så länge, men jag har hunnit läsa många gamla trådar och fått förtroende för dig. Vad du kan mycket. /Peggy
kerstin z5-6
kompiskram.gif Visst Tosan kan du ha dem under rör -du får vara lagom snabb med vattnet och en hök på ev löss bara -den klarar sig bra så med -särskilt i ditt klimat , har de dåligt med rötter klarar de inte z7 ute
K
Tosan
Tack Kerstin, det var ungefär det jag tänkte. Den har bara en 5-6 ca 2 cm långa trådar, för lite för att jag ens ska vilja kruka om den än. Och jag kommer ju att springa där nere typ varje dag då jag redan har en sådd på g whist.gif Fast det är kaffeplantor, så de ska väl inte behöva bo där riktigt hela vintern
Tosan
Kom ju på en sak till... Vad vill den ha för jord när man krukar om den sen?
Har blomjord, plantjord, såjord, kompost och kodynga att välja på... Tror det börjar bli dags snart för "Jespers Ferrari" som den förmodade Nina weibull-sticklingen får heta smile.gif
kerstin z5-6
Blomkruksjord av bästa slag smile.gif
Tosan
TAck!
Då ska den få det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon