Chamomille
Meningen var ju att fiskarna skulle få bo i ett badkar i sommar, fast nu har vi inte min bättre hälft fått tag på det ännu. Nåja, jag har frågor. Det kanske inte är så snyggt med ett badkar... Jag har letet i flera år efter en zink-balja/kar (el. rostfritt) att ha på verandan till vattenväxter men inte hittat någonstanns. Det ska ju vara ganska stort (minst 100 liter) och gärna avlångt.
Var kan man hitta såna i Stockholmsområdet (södra)?
Kan fiskar vara i dessa material? Eller blir det giftigt...?
Vad tror ni?

Badkaret kommer nog i alla fall snart men frågan är om inte fiskstackarna drunknar i allt regn..... crying.gif

[attachment=5084:akvariet.JPG]
Lars-Olof Arvids
Jag tror inte att fiskarna drunknar. laugh.gif Men jag skulle inte våga ha dem i någon behållare av metall med tanke på risken för förgiftning. Även om de nog klarar ett par sommarmånader ute i ett badkar, skulle det bästa för dem vara ett större akvarium inomhus. Det blir mycket lättare att få balans i ett sådant.

Fina guppy och platy på bilden! De tycks verkligen trivas eftersom de har förökat sig så bra.

Olle
Chamomille
Visst är det så... Men det går bara inte att ha ett större akvarium hemma tyvärr. Så därför vill vi flytta ut dom. Då kan man ju även pasa på att "hel-rengöra" akvariet. Egentligen skulle dom ju ha fått komma ut mycket tidigare. Men badkaret kommer aldrig... Vi får ta vårat eget och bära ut.
Javisst trivs dom.... Herregud va de ynglar av sig. Jag tänkte de skulle få växa till sig i sommar sen ger jag bort till någon snäll matte eller husse i höst...
Tror du att det fungerar i en metallbalja ett par månader då? Ifall vi skulle hitta...

Camilla
Eva-Helene
Ja, Chamomille: absolut inte zink!!!!!! Rostfritt ? g.gif Tveksamt. Glas är nog det enda materialet man kan lita på. Om du ska ha fiskarna ute måste du tänka på att inte ha dom i solen (kolla temperaturen ofta) och att täcka ordentligt så att inte djur och fåglar kan ta fiskarna och så inte fiskarna hoppar ur vattnet. Det är väldigt mycket mer jobb med att ha fiskarna ute än inne.
Chamomille
CITAT (Eva-Helene @ 12-07-2007, 12:36) *
Ja, Chamomille: absolut inte zink!!!!!! Rostfritt ? g.gif Tveksamt. Glas är nog det enda materialet man kan lita på. Om du ska ha fiskarna ute måste du tänka på att inte ha dom i solen (kolla temperaturen ofta) och att täcka ordentligt så att inte djur och fåglar kan ta fiskarna och så inte fiskarna hoppar ur vattnet. Det är väldigt mycket mer jobb med att ha fiskarna ute än inne.

Självklart....Allt är ordnat för länge sen...
Skulle egentligen ha dom i vår damm, men det är gör mycket äckelsniglar och annat som kryper ner där. Så det får bli på verandan.
Lars-Olof Arvids
Instämmer, glas eller plast är nog det enda som fungerar någon längre tid. Inte metall, ens tillfälligt. Jag undrar om inte dammen är bättre än ett badkar, för sniglar skadar inte fiskarna. Faran skulle kunna vara fåglar, eller om det finns stora rovinsekter som t ex trollsländelarver i dammen. Jag hoppas att du kan sälja av fiskarna så att du inte behöver ha problemet med överbefolkning i framtiden. Som jag har nämnt förr går de säkert att sälja genom Bollmora akvarieklubb. Här är annars några tips på var du kan annonsera om att fiskar säljes eller skänkes:

http://www.djurportalen.nu/ (Gå till "akvarier" och "prylmarknad")
http://www.firren.com/ (Nätbutik med annonsforum för akvarister - öppnar igen 1 augusti)
http://www.zoopet.com/ (Stor akvarieportal med välbesökt forum - tyvärr är annonsering inte gratis)

Att "hel-rengöra" akvariet skulle jag inte rekommendera. På bilden ser det ut att vara i ganska bra balans. Efter att man har gjort rent akvariet från grunden (bytt allt vattnet, gjort rent gruset o s v) måste man ju starta upp helt från början igen. Har man då så mycket fiskar som du har, blir det svårt att uppnå samma balans igen. En nitritchock blir svår att undvika.

Det bästa är nog trots allt att låta det vara som det är i ett par månader till. Fiskarna ser ju inte ut att må alltför dåligt, även om de har det trångt. De klarar sig säkert i akvariet tills du lyckas sälja eller ge bort ditt överskott.

Olle
Chamomille
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-07-2007, 14:27) *
Instämmer, glas eller plast är nog det enda som fungerar någon längre tid. Inte metall, ens tillfälligt. Jag undrar om inte dammen är bättre än ett badkar, för sniglar skadar inte fiskarna. Faran skulle kunna vara fåglar, eller om det finns stora rovinsekter som t ex trollsländelarver i dammen. Jag hoppas att du kan sälja av fiskarna så att du inte behöver ha problemet med överbefolkning i framtiden. Som jag har nämnt förr går de säkert att sälja genom Bollmora akvarieklubb. Här är annars några tips på var du kan annonsera om att fiskar säljes eller skänkes:

http://www.djurportalen.nu/ (Gå till "akvarier" och "prylmarknad")
http://www.firren.com/ (Nätbutik med annonsforum för akvarister - öppnar igen 1 augusti)
http://www.zoopet.com/ (Stor akvarieportal med välbesökt forum - tyvärr är annonsering inte gratis)

Att "hel-rengöra" akvariet skulle jag inte rekommendera. På bilden ser det ut att vara i ganska bra balans. Efter att man har gjort rent akvariet från grunden (bytt allt vattnet, gjort rent gruset o s v) måste man ju starta upp helt från början igen. Har man då så mycket fiskar som du har, blir det svårt att uppnå samma balans igen. En nitritchock blir svår att undvika.

Det bästa är nog trots allt att låta det vara som det är i ett par månader till. Fiskarna ser ju inte ut att må alltför dåligt, även om de har det trångt. De klarar sig säkert i akvariet tills du lyckas sälja eller ge bort ditt överskott.

Olle

Dom är överbefolkade redan. För länge sen.
Killen jag snackade med på Zooaffärn rekommenderade detta. Damm alltså. Sen är det ju klart att man får starta upp på nytt igen om man tömmer akvariet helt. Det är ju likadant med badkaret. Men nån gång måste jag göra lite rent bland gruset och det går INTE när fiskarna är däri. Akvariet har bara 50 liter vatten så det blir väldigt smutsigt väldigt fort.
Jag har dubbla filter mm så jag "tar med" bakterier och vatten mm från akvariet osv...bla bla. Jag litar på zoo-affärn och gör mitt bästa. Det var helt klart lättare när jag hade mitt stora akvarium för 15 år sen (300 liter) men nu får jag inte plats... Så det är en del pyssel.. Men det är kul och firrarna trivs fast det är trångt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon