annelito
Jag har hört att det ska finnas en liten såg som går att vika ihop och tar därmed liten plats och lätt att bära med sig.
Var kan man köpa en sådan? Märke? Pris?

Min sambo fyller år på söndag så det brinner lite i knutarna...
Cocos
Det finns en grensåg från fiskars som går att fälla ihop. Kostar ca 150-200 kr. Om det var en sådan du menade. Annars vet jag inte sleep.gif

Fiskars
annelito
CITAT (Cocos @ 12-07-2007, 12:43) *
Det finns en grensåg från fiskars som går att fälla ihop. Kostar ca 150-200 kr. Om det var en sådan du menade. Annars vet jag inte sleep.gif

Fiskars

Jo men det kan det nog vara tror jag! smile.gif Tack!
Åsa, mälardalen zon 2
Fällbara grensågar har de flesta märken Bacho, Sandvik, Felco de finns i flera prisklasser beroende på vilken kvalité man vill ha. De finns från 60-70kr och sdan uppåt

Ska man ha något mera kvalitetsmärke så brukar Felco och Sandvik har bra grejer de brukar ha längre hållbarhet + man kan köpa nya blad, många yrkesodlare använder de företagens märken ofta kostar de dock mera så det beror kanske på hur mycket man ska använda dem. Har man mycket att beskära kan det vara bättre att köpa en finare såg av ett bra märke än att köpa något billighetsmärke.
annelito
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-07-2007, 15:09) *
Fällbara grensågar har de flesta märken Bacho, Sandvik, Felco de finns i flera prisklasser beroende på vilken kvalité man vill ha. De finns från 60-70kr och sdan uppåt

Ska man ha något mera kvalitetsmärke så brukar Felco och Sandvik har bra grejer de brukar ha längre hållbarhet + man kan köpa nya blad, många yrkesodlare använder de företagens märken ofta kostar de dock mera så det beror kanske på hur mycket man ska använda dem. Har man mycket att beskära kan det vara bättre att köpa en finare såg av ett bra märke än att köpa något billighetsmärke.

Tack för utförligt svar. Nu har jag mer kött på benen och vet vad jag ska kika efter.

Och jag undrar, är dom sköna att hålla i? Med tanke på att man ska såga med dom så är det ju bra om handtaget ger ett bra grepp...någon som provat?
noora
Vi har en Fiskars grensåg där man kan dra in bladet i handtaget (ingen större skillnad mot dom hopfällbara). Jag tycker att den funkar bra att såga med och är bekväm att hålla, men man vill inte såga hur stora saker som helst eftersom bladet är ganska kort. Ska man t.ex. såga en decimeter tjocka grenar vill man ta till nåt större. Till vanlig beskärning av fruktträd och ansning av syrenhäck är den precis lagom stor. Jag brukar ha den i fickan på mina trädgårdsbyxor, bredvid sekatören smile.gif

Ska kanske tillägga att vi köpte våran på Bauhaus. Grensågar finns i alla butiker som säljer trädgårdsredskap, som t.ex. trädgårdsbutiker och byggvaruhus eller stormarknader med trädgårdsavdelning.
annelito
Tack alla för svar!
Jag hittade en på Naturkompaniet:

http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=21033

Såg oxå att Fiskars hade en variant och Bahco. Verkar vara bra och smidiga för smågrejer.
Big Gardener
Sågar av märket det japanska märket silky är inte att förglömma. Säljs av svenska grönytekonsult.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon