Full version: Hjälp! Gul Buxbom!
Seppoliina
Hej!

3 av mina fina söta små buxbomar har gulnat(gul-bruna). Hela bladen och det blir mer och mer så i stort sett 2 av buskarna är nästan helt gula såg jag igår när jag tänkte klippa bort det värsta. Det gick inte för då hade jag fått klippa allt.

Dom har blivit så sista 2 veckorna. Innan var dom hur fina som helst.

Jag gav dom Blåkorn för några veckor sedan. Men dom gillar väl det???
La dessutom på lite ny fräsch jord.
Sedan har det juh regnat en del, så dom kanske är dränkta? Dom är i vartfall inte torra!!! Och kanske blåkornsdosen blev för stor när för stor mängd lösts upp för snabbt?? Det konstiga är att 6 av 9 fortfarande är jättefina och dom är på samma ställe.

Buxbomen planterades förra året och har hittills mått hur bra som helst.

Blir helt konfunderad... confused.gif Någon som vet?
Seppoliina
Ingen Buxbomexpert??

Tog bort dom 2 värsta idag....Tittade på dom andra och det ser ut som dom tyvärr oxå är på gång =/ Hoppas dom klarar sig!
Är som vitt mjöl på dom såg jag.....Kommer som från stammen och grenarna....=/

Bengt i Särö
Hej Seppolina.
Det är mycket det kan vara,den sista insändaren som du skrev om att det är som mjöl på bladen,
det kom mej att tänka på att det fins en ohyra som beter sig likadant,du får se om det sprider sig
på de andra,den är myc ket svårbeskäpad,jag kan inte utala mig var du skall göra,du får fråga i
någon Plantskola eller där du köpte buxbomen.
Hälsningar
Bengt i Särö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon