|
Ja som rubriken lyder och hur stora ska "krukorna" i så fall vara, är det ngn särskild ros som passar bättre än andra och är det ngn vi kan utesluta på en gång?
Vi har tänkt snickra ihop "krukorna" själva.
Hoppas att det går för vi/jag vill så gärna ha klätterrosor som slingrar vid entrén.
Ska krukan stå ute i vinter måste den isoleras, annars en kruka som är minst 60 cm djupt och lika brett. Den enda ros jag själv har som är prydlig och lagom stor är Bonica Climbing ( om jag själv skulle valt ) den blir ca 2 m och är en tuff zon 5 ros, blankt bladverk. Titta här på Rosenposten på Klätterrosor Många klätter rosor kan bli för stora och det kan bli för trångt i krukan för det ska gå i längden.  Bonica Climbing, frisk och blommar till hösten, härdigheten ett plus. Bor du längre norrut än zon 3- 4 är det tveksamt med rosor i krukor på vintern. Då får nog allt snurras in enligt alla konstens regler. Lägger in en ny bild, då jag flyttat alla bilder sedan detta skrevs
Åh tack så mycket  Jag bor i norra roslagen så den rosen borde med lite tur klara sig under min vård angående att isolera krukorna ska vi bygga in frigolit i dem eller ska man bara ha det runt dem när vintern kommer?
Ja kanske både och, så ökar chanserna. Bonica Climbing hittar du här Rosenposten under " slyngroser " men vänta tills nästa vår så den har sommaren på sig. Sno in den med väv också vintertid, finns en tjock grön på metervara hos trädgårdsmästarna, den är suverän har den till div. klenisar runt om här. Du får berätta efter första vintern hur det gick.
Tack så mycket då ska jag försöka att vänta tålmodigt till nästa år
Nu börjar det klia i fingrarna för snart är min långa väntan slut och drömmen om en klätter ros vid entren kan bli verklighet
Klart du kan plante klatreroser i store krukker. Men det er forskjell på en klatrerose som blir 2 meter og f.eks. Hybrida. Jeg tar krukkene inn i kjelleren om vinteren og der er det bare 2 meter til taket, knapt nok det. Krukkene må være store og ha god drenering. Ta en tur innom hjemmesidene mine og les min artikkel om krukkeroser: http://www.daglyngar.no/artikler/Krukkeroser.pdfTrykk på pilen nederst for å komme til 1. side. Dag
Tack för länken Dag, intressant läsning med lite fler tipps om hur vi ska göra med isoleringen
Tror ni det finns ngn annan än bonica climbing som skulle kunna passa?
Dessa blir inte så stora ca 1.5 - 2 m, Lucia, Chinatown, Grand Hotel, Händel, med lite vinterväv runt fryser dom inte ner så hårt. Min tanke var väl annars att man skulle välja en zon 5 ros för att öka chanserna att klara en kruka.  Etude, storblommig klätterros ca 2 m och zon 4  Jazz, blir inte så stor 1.5 - 2 m, zon 3 -4, växer skyddat här.
Erika i Sandviken
15-02-2008, 13:46
Jag satt i sommras en Nevada i vår stora silltunna,men jag ska ärligt erkänna att någon isolering fick den inte av något slag.Så det ska bli roligt att se om den kommer att överleva vintern.Den växte så det knakade och blommade både länge och väl.
Det var nog inte så dumt den är ovanligt härdig, zon 6 och här fryser den aldrig ner. Kanske kan bli för stor men det är inte säkert, den får väl anpassa sig efter utrymmet i tunnan. Efter denna milda vinter går det nog bra utan isolering.
Jo Petrab, jag köpte faktiskt en liten klätterros av Rosenposten förra våren, den heter Bournonville en Poulsenros, på deras bild växer den i kruka, tyckte den var så gullig så jag planterade den i kruka, men jag har den i garget över vintern. Titta gärna på deras bild på deras hemsida, zon 3 ros, här skulle den frysa bort.  Bournonville, ros från -98 blir ca 1.5 m, så hög blev den inte första sommaren.
noranettan
16-02-2008, 09:53
Oj, oj, oj, vilka drägelbilder.......
Ja det är tur att entren är stor så att man kan ha flera om man vill
AnnammA
17-02-2008, 12:57
Jag är medlem i Rosensällskapet i Skåne, och i deras senaste medlemstidn "Nyponet" finns det just en artikel om att odla rosor i kruka.(Det går kanske och hitta artikeln på "Nyponets" hemsida?) Artikelförfattaren odlar i Limhamn, alltså zon 1, och krukorna skulle övervintras på altán, med isolerande underlag av frigolit., krukorna och rosorna med inte helt tätslutande bubbelplast, och säckväv att skugga av med när vårsolen kommer. Rosorna som artikelförfattaren odlat så här är: "Guinée", "Josephine Bruce Cl", "Bettina Cl","Mermaid"(Är jag själv lite intresserad av...Ser underbar ut på de bilder jag har sett, men sägs vara en riktigt svår ömtålig klenisros),"Duchesse d'Auerstädt", "Lady Hillingdon Cl" och "Souvenir de la Malmaison". Eftresom det är första övervintringen finns det inget resultat att presentera.
Det finns andra mindre klätterrosor man kan odla i kruka: "Warm Welcome" är en av dem, som jag läst om, men inte själv provat(än...).
Just det Anna där sa du något " Warnerrosorna " säljs av Cedergrens WarnerrosorFramtagna för krukor osv, små utrymmen. Har köpt tre av dom, men jag har dom nergrävda därför glömde jag bort dom.  Little Rambler, den växer smalt och blir ca 2 m, blommorna är små. Jag har den mot en södervägg och snurrar in den i vinterväv så den fryser inte ner därför, riktigt underbar ros.  Little Rambler, helt frisk här.  Scented Carpet, enligt Cedergren ska den kunna bli 2 m hög, den är riktigt tät och ganska yvig, men efter två somrar har den inte dragit upp på höjden så högt, så vi får se. Klarar sig annars bra här utan täckning. Helt frisk.  Anita M, köptes förra våren, en liten söt blomma, blev ca 1.20 Cedergrens skrev ca 1.5 m, den försvann i rabatten bland alla liljor, den gör sig bättre i en kruka så man kan se hur fin den är. Beställde Warm Welcome men den var slut förra våren. Tyvärr har Cedergren inga bilder på rosorna, du får leta på Help me find
Hej Jag tycker att ni kan plantera klättrar rosor i krukor men: Jag tycker om ni kan omplantera de i våren varje år, på samma tid ska korta gamla rötter för att växter ska bilda nya fina rötter. Lycka till, H: Bassam
Hei Bassam! Du skal være meget dyktig om du makter å ta ut rosen av krukan hvert år. Det er et stort og omfattende arbeid. Jeg skifter aldri jord på dem og de har stått i mere enn 10 år i samme krukke. Men jeg legger hvert år et nytt toppskikt av jord. De får svakt gjødselvann hver gang jeg vanner. Rosene er store og fine, men så er også krukkene veldig store. Jeg har 13 slike krukker i hagen min. hilsen Dag
AnnammA
18-02-2008, 10:45
CITAT (Kajsa @ 17-02-2008, 14:32)  Just det Anna där sa du något " Warnerrosorna " säljs av Cedergrens WarnerrosorFramtagna för krukor osv, små utrymmen. Har köpt tre av dom, men jag har dom nergrävda därför glömde jag bort dom.  Little Rambler, den växer smalt och blir ca 2 m, blommorna är små. Jag har den mot en södervägg och snurrar in den i vinterväv så den fryser inte ner därför, riktigt underbar ros.  Little Rambler, helt frisk här.  Scented Carpet, enligt Cedergren ska den kunna bli 2 m hög, den är riktigt tät och ganska yvig, men efter två somrar har den inte dragit upp på höjden så högt, så vi får se. Klarar sig annars bra här utan täckning. Helt frisk.  Anita M, köptes förra våren, en liten söt blomma, blev ca 1.20 Cedergrens skrev ca 1.5 m, den försvann i rabatten bland alla liljor, den gör sig bättre i en kruka så man kan se hur fin den är. Beställde Warm Welcome men den var slut förra våren. Tyvärr har Cedergren inga bilder på rosorna, du får leta på Help me find Little Rambler  , underbart söt, kanske till 08listan... Även om Cedergrens inte har många bilder i sin katalog, är den ändå en "matnyttig" infobok för en rosfreak, tycker jag. (Förresten, du vet väl om att man kan gå in på David Austins hemsida och få ett gratisex hemskickat? Liknande katalog, fast på engelska, som Flora Linnea säljer för ngn hundring.)
Little Rambler är en perfekt klätterros i kruka men i din snälla zon kan rosen lika gärna växa i rabatten. Här fodras lite extra omsorger trots allt, en varm södervägg/vinterväv. Jo jag har fått Austins katalog, fick deras almanacka av maken förra vintern och då kom även katalogen. Törs man säga att jag aldrig läst Cedergrens katalog  verkar lite gammalmodigt utan foto, har tänkt beställa den men det blir visst aldrig av, dom rosor eller klematis jag beställt av Cedergrens har varit fina, självklart.
AnnammA
19-02-2008, 11:57
CITAT (Kajsa @ 18-02-2008, 16:43)  Little Rambler är en perfekt klätterros i kruka men i din snälla zon kan rosen lika gärna växa i rabatten. Här fodras lite extra omsorger trots allt, en varm södervägg/vinterväv. Jo jag har fått Austins katalog, fick deras almanacka av maken förra vintern och då kom även katalogen. Törs man säga att jag aldrig läst Cedergrens katalog  verkar lite gammalmodigt utan foto, har tänkt beställa den men det blir visst aldrig av, dom rosor eller klematis jag beställt av Cedergrens har varit fina, självklart. Alltså, jag gillar Cedergrens katalog, för att det står en hel del fakta om rosor och clematis i den. Bilder kan du ju alltid hitta på andra ställen. Jag vet inte hur det ser ut på Cedergrens plantskola nuförtiden, men för några år sedan, då vi åkte förbi (och köpte med oss några rosor: "Surbrunnsgatan" och "Commendant Beaurepaire")var plantskolan ett litet gammaldags hus, som låg intryckt mitt i ett villaområde. Man köpte rosorna över disk , dvs du fick inte själv gå och hämta dem, och när man skrev ettiketterna till rosorna, använde man en gammaldags skrivmaskin... Vad jag förstått har plantskolan blivit renoverad de sista åren, så jag vet inte om det finns kvar ngt av det gamla.
noranettan
20-02-2008, 08:35
Jomenvisst är Cedergrens en pärla. Jag hoppas att Helsingborgs kommun förstår och K-märker. Det är ovanligt numera med en plantskola av den digniteten mitt i ett villasamhälle. Helt ljuvligt. Och jag måste erkänna att Cedergrens katalog var min första "rosbok".
Nybörjar-Linda
24-02-2008, 11:05
Vill tipsa om nya "Lindesbergskrukan" som är gjord av ett isolerande material som kan stå ute året om utan att man behöver täcka in den i en massa isolerande material. Jag köpte själv 2 st på Stockhome i Stockholm igår och tänker ha någon stamros + någon Austin-ros i dem. De väger ingenting och jag tycker det är hyfsat snygga också... Köpte frosttåliga krukor på IKEA också som jag vill ha rosor i men då måste man isolera dem antar jag?
Bitta98
24-02-2008, 11:12
Vad kostade lindesbergskrukan?
Nybörjar-Linda
24-02-2008, 20:17
Jag köpte mellanstorleken och den är (har jag för mig) 40 cm djup och 46 cm i diameter. Den kostade 398 kr/st (hade kollat 2 ställen och de tog samma pris). Den går också att beställa på nätet för 349 kr men då tillkommer ju ändå frakten. Det finns en mindre modell och en jättekruka som kostade 700-800 kr tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|