emmapemma
Idag skördade jag en nästan mogen whist.gif tomat av sorten Sorbet de Citron (från raraVäxter).

Ingen av oss i familjen tyckte om den! Jag tyckte den hade en röksmak, ungefär som när man använt "liquid smoke" som smaksättning i något köttigt. Hos rara växter kallas den "delikat" (det var delvis därför jag ville testa den). Är det någon här som har bättre erfarenhet av sorten? Kan det ha varit en dålig frukt bara? Om alla tomater smakar sådär vete sjutton om jag inte slänger bort den, för såååå mycket plats har jag inte i växthuset att jag har lust att ha en äcklig tomat där!

/Emma
Åsa, mälardalen zon 2
Den kanske blir bättre med tiden?? Enligt Rara växters hemsida ska den kunna lagras många månader och enligt en annan internetsida jag hittat står det att frukten blir bättre med åldern så de kanske ska skördas mycket väl mogna?.

http://www.amishlandseeds.com/tomatoes_yellow.htm (sorten hittas längre ner under synonymen PECHE JAUNE)
emmapemma
Ah, toppen Åsa!

Ja, jag såg lagringstiden på raraVäxters hemsida, men tänkte inte så mycket på det... OK, då hivar jag inte ut den iår iallafall (vem vet, vi kanske äter "färska" hemodlade Sorbet de Citron till jul då)

Men idag var den inte delikat...
myy
Jag har inte provat att lagra dem, men håller med dig om att den inte var någon succé. Fast jag minns ingen röksmak? Samma sak med andra sorter från rara växter ex. Angora. Tycker över huvud taget inte att deras fröer var mycket att hurra för - låg grobarhet osv. Kanske berodde det på plastförpackningen...
emmapemma
Fast påverkar frökvaliteten smaken?

Ja, om det är det det handlar om kanske man ska beställa knasiga tomatfröer från andra firmor nästa år.
Åsa, mälardalen zon 2
Frökvaliten borde inte påverka smaken men vädret och klimatet borde ju inverka på smaken, solen ger ju en hel del smak och här har det varit ganska mulet de senaste veckorna.
emmapemma
Mmm. Sungold, gardeners delight och tigerella har dock mognat (återigen nästan whist.gif ) och de har smakat tomat, kort och väldigt gott!

Nå, jag får väl se hur smaken utvecklar sig, enligt länken jag fick skulle ju just den tomaten ha otroligt delikat smak där också. Å andra sidan finns den inte med i Truedssons 40 utvalda tomatsorter i hans bok. Men å tredje sidan finns det väl hur många tomatsorter som helst därute, så det ska väl mycket till innan någon sort hamnar på den listan.

myy - jag tyckte den smakade rök, men min man och äldsta dotter tyckte bara att den smakade "dåligt". Min yngsta dotter smaskade i sig den, och sa (efter att storasyster tyckte det) att den inte var jättegod "men hon åt den ändå" (hon brukar få bannor för hon är så väldigt liten i maten). Jag tror att lilltjejen gillade den tomaten (så nallar hon ju allt i köksträdgården också). Det kanske bara är en smaksak, Sorbet de Citron.

Jag återkommer med uppdateringar när fler tomater mognar. I övrigt väntar jag med spänning på Brandywine (ska ju vara bland de godaste tomaterna), Great White, Green Zebra och Green Grape. De andra sorterna jag har har jag nu antingen odlat förut, eller lyckats få en liten mogen tomat på.
myy
Nej, jag tror inte alls att smaken påverkas av frökvalitén, men jag har inget förtroende för firman vare sig det gäller frökvalité eller sortval. Skenade visst iväg lite, förlåt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon